Firma Metrostav zpochybňuje odbornou kvalifikaci vítěze výběrového řízení, Eurovie. Ta šla do tendru s nabídkou, že tunel Homole postaví za 1,7 miliardy korun bez daně.
Tunel vyhloubený 50 metrů pod zemí dosahuje na výšku i šířku tří metrů. Bojovníci Hamásu jím tak mohli cestovat až na sever města Gaza, které bylo dříve sídlem vlády Hamásu.
Cílem zvažovaného zaplavování tunelů je zneškodnit podzemní infrastrukturu Hamásu. Úskalím je ale možnost, že v tunelech jsou držení ještě zbylí izraelští rukojmí.
Záchranáři po sedmnácti dnech vysvobodili dělníky, kteří byli zasypaní v tunelu. K sesuvům půdy v této oblasti však podle indologa Štipla nedošlo poprvé a to i kvůli výstavbě silnic či přehrad.
„První je venku,“ řekl novinářům jeden ze záchranářů před tunelem, u jehož ústí čekaly sanitky s blikajícími světly, aby převezly dělníky do nemocnice vzdálené asi 30 kilometrů.
Záchranáři týden vrtali strojově a horizontálně, ale ukázalo se, že hornatý terén je pro techniku příliš náročný. Strojová vrtačka se několikrát zlomila a v pátek byla nenávratně zničena.
Správa železnic uvedla, že když se stavba dálnice chystala, tunel v projektu byl, pak z něj vypadl. Rýdl řekl, že ho silničáři z plánu vypustili po mnoha jednáních za přítomnosti ministerstva dopravy.
„V tuto chvíli se to všechno kalibruje nejen na ose Izrael – Hamás, ale také uvnitř izraelského vedení. Vidíme, že tam jsou extrémní, a naopak zdrženlivější postoje,“ říká Břetislav Tureček.
Mluvčí izraelské armády Daniel Hagari uvedl, že izraelští ženisté používají výbušná zařízení k ničení sítě tunelů vybudovaných Hamásem, která se táhne stovky kilometrů pod Gazou.
Šéf americké diplomacie měl v pátek na jednání nadnést i návrh amerického prezidenta na dočasnou humanitární přestávku v bojích, a to ve chvíli, kdy izraelské jednotky obklíčily hlavní město Gazy.
Původním cílem tunelů bylo pašování materiálů a zbraní z Egypta. Také se tam ukrývali velitelé, takže se nemuseli spoléhat na telefonní síť v Gaze odposlouchávanou Izraelem.
Přístroj, který vytváří studený kouř, zaplnil dýmem vždy jeden tunel. Simulace silného zakouření a prudkého rozvoje požáru měla ověřit, zda správně reagují jak systémy, tak dispečeři ve velíně.
Studie potvrdila, že vybudovat železnici pod Červenohorským sedlem je technicky možné. Pro Jesenicko by to podle hejtmana Olomouckého kraje znamenalo jednoznačný přínos.
Součástí trasy, která se chystá už několik let, mají být dva tunely, Hosínský a Chotýčanský. Druhý jmenovaný s délkou téměř pět kilometrů by měl být nejdelší svého druhu v Česku.
„V následujících třech týdnech se zde bude po etapách měnit dopravní režim. Je proto třeba, aby tady řidiči neustále jezdili s maximální opatrností,“ upozorňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Chodby tunelu i šachty jsou zatím jen syrové, zašpiněné od bláta, prachu i strojů. To se má změnit zhruba v půlce dubna, kdy začnou dělníci budovat ostění, ventilace, osvětlení a výtahy.
Posledních deset let od zprovoznění tunelu se silničáři snaží snižovat hluk v okolí. Věří, že letos na podzim už měření vyjde tak, aby hygienici vydali kladné stanovisko a tunel byl zkolaudován.
„Lékaři zkusili všechno, i masáž srdce. Bohužel bez úspěchu. Chirurg potom řekl, že by se nehoda musela stát přímo v nemocnici, aby ji mohli okamžitě operovat a zachránit,“ popisuje policista.
Peking/Tchaj-pej||David Jakš|Zprávy ze světa|Od stálého zpravodaje
V samotné Číně zaznívají hlasy, že ani druhá nejsilnější ekonomika světa nemusí projekt finančně zvládnout, protože jeho náklady se pohybují v miliardách dolarů.
První fáze prací na pražské klíčové dopravní stavbě začne 16. května, potrvá 110 dní a pro město ji provede firma Porr za 594,5 milionu korun. Řidiči budou muset využít objízdné trasy.