Indolog o vysvobození dělníků: Nejde o první případ, často se sesouvají vesnice. Himálaj je křehký

Po sedmnácti dnech se podařilo vysvobodit všech 41 stavebních dělníků, kteří uvázli v zasypaném silničním tunelu v indickém státě Uttarákhand. Záchranáři museli provrtat šachtu, do které vsunuli ocelovou rouru a dělníky vytáhli ven. „Není to zdaleka první případ podobné tragédie. Himálaj je velmi křehký, indická vláda zde přesto buduje silniční propojení posvátných míst,“ popisuje indolog Zdeněk Štipl z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Praha/Dillí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záchranné práce při vysvobozování 41 dělníků

Záchranné práce při vysvobozování 41 dělníků | Zdroj: Reuters

Indická i světová média věnují záchraně dělníků velkou pozornost. Je známo, v jakém zdravotním stavu jsou?
Podle obrázků a krátkých videí, které můžeme vidět na internetu, byli vytaženi 90 centimetrů širokou rourou. Hned na ně čekaly sanitky, které je začaly rozvážet do nejbližších nemocnic. Na videích ale bylo vidět, že je vítají jejich příbuzní, kteří několik dní u vstupu do tunelu tábořili. Zatím nepřišla žádná zpráva, že byly ve špatném stavu.

V jakých podmínkách dělníci těch 17 dní strávili? Média informovala, že jídlo, vodu, dokonce i vzduch jim dodávali potrubím.
Záchranáři provrtali potrubí začátkem minulého týdne. Touto cestou jim podávali vodu, potraviny, dokonce s nimi navázali spojení prostřednictvím kabelové kamery. Tehdy se začaly objevovat záběry potemnělé místnosti, kde byli vidět muži v přilbách.

Indičtí záchranáři vytáhli 41 dělníků, kteří byli přes dva týdny zasypaní v silničním tunelu

Číst článek

Záchranná operace byla velice složitá. Proč se ale protáhla na více než dva týdny? Co jí komplikovalo?
Práci komplikovalo velké množství suti, hlíny, kamení, balvanů a skal, které se sesunuly. Média píší o 60 metrech suti, které bylo třeba prorazit.

Během záchranných prací, na nichž se podíleli odborníci z Indie i ze zahraničí, se několikrát porouchaly stroje. Posledních zhruba deset metrů musely dokonce prokopat manuálně a hodně rychle.

V úterý se objevily informace o speciální technice, která je zároveň velmi primitivní, kdy se záchranáři dostanou dovnitř prostřednictvím tunelu a poté bez strojů a za pomoci krumpáčů a lopat pokračují v prokopávání.

Víme, jak k neštěstí došlo?
To je samo o sobě jedna z největších tragédií. Himálaj je velmi křehké pohoří a zdaleka to není první případ, který se v tomto nebo v sousedním státě Himáčalpradéš stal. Oba byly především během letošního monzunu postiženy, a to nejenom záplavami.

Indická vláda už řadu let staví v těchto neprostupných horách sérii přehrad, kdy prokopávají tunely, aby mohli stavět silnice. Himálaj tím ale velmi trpí, propadají a sesouvají se celé vesnice. Momentálně je to velké téma, které se v Indii řeší.

Indičtí záchranáři ve zhrouceném tunelu vykopali první metr chodby. Kvůli terénu musí vrtat ručně

Číst článek

Kde přesně leží stát Uttarákhand, kde k neštěstí došlo? Můžete popsat, jaké jsou tam životní podmínky, vzhledem k tomu, že jste ve státě sám byl?
Uttarákhand je stát, který je na sever od Dillí. Ze severu hraničí s Tibetem a z východu s Nepálem. Je to velmi důležité poutní místo, protože se v něm nacházejí prameny dvou nejposvátnějších indických řek – Gangy a Jamuny.

V oblast, kde k neštěstí došlo, se indická vláda snaží postavit silnici, která bude spojovat čtyři posvátná místa. Oblast totiž každý rok navštěvují statisíce, možná i miliony poutníků, kteří objíždějí právě tato čtyři nejposvátnější místa celé Indie.

Vladimír Kroc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme