Deset let bez kolaudace. Královopolský tunel v Brně nedostal razítko kvůli hluku, teď ho znovu změří

Před deseti lety řidiči poprvé projeli otevřeným Královopolským tunelem v Brně. Stavba tehdy ale nebyla zkolaudovaná, což stále platí i deset let poté. Důvodem je nadměrný hluk z provozu, který se silničáři posledních deset let snažili snižovat. Věří, že letos na podzim už měření vyjde tak, aby hygienici vydali kladné stanovisko a kolaudaci umožnili.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Královopolský tunel v Brně

Královopolský tunel v Brně | Foto: Tomáš Kremr | Zdroj: Český rozhlas

Loni v tunelu dělníci položili tichý asfalt, aby hluk snížili. „Předtím šlo o budování speciálních protihlukových skleněných stěn na mostech, zvyšování protihlukových stěn kolem silnic a speciální protihlukové obklady galerií, tedy výjezdů na most. Také úpravy zemních valů v okolí přilehlých silnic a posledním opatřením je nyní snížení rychlosti,“ vyjmenoval přijatá opatření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Smrtící decibely. V Evropě zabije hluk ročně 12 tisíc lidí, v Asii jsou to až miliony

Číst článek

Silničáři za to zaplatili asi 150 milionů korun. Cena tunelu a navazujících staveb, křižovatek a mostů vyšla před lety na téměř 13 miliard.

„Podle mě už nepřichází v úvahu nic rozumně realizovatelného,“ podotkl šéf brněnského závodu silničářů David Fiala. Připomněl poslední změnu, kterou řidiči zaznamenali asi nejvíc – letošní snížení maximální rychlosti z 80 na 60 kilometrů v hodině.

Jak se to projevilo v praxi, to chtěli silničáři vědět už letos v létě. „Z důvodu hackerského útoku na Ředitelství silnic a dálnic došlo ke zdržení termínů zahájení výběrových řízení na zhotovitele staveb, včetně realizace měření hluku. To bylo původně plánováno v červnu,“ vysvětlil mluvčí Rýdl.

Obnova a zabezpečení systémů po hackerských útocích stály Ředitelství silnic a dálnic 30 milionů

Číst článek

Šéf brněnské pobočky Fiala doplňuje, že se měření uskuteční v září. „Zhotovitel měření by měl mít domluvené termíny s lidmi, kteří je pustí do domů a bytů, kde ty problémy přetrvávají, a do čtyř až pěti týdnů bychom měli mít výsledky měření, které následně předáme krajské hygienické stanici,“ potvrdil ředitel.

Od podzimu bez výjimek?

Pokud měření vyjde v pořádku a hygienici ho akceptují, nebudou už úřady muset udělovat výjimky pro provoz tunelu. Stejný problém navíc deset let platil i na navazující Svitavské radiále, což je soubor křižovatek a mostů u tunelu, Sportovní a Hradecké ulice. Tato stavba už je od půlky letošního srpna zkolaudovaná.

„Dne 13. srpna nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí na soubor staveb Svitavské radiály, což je navazující stavba s historicky podobnou problematikou. Tam to už máme za sebou,“ doplnil Fiala.

Tomáš Kremr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme