Jak vypadal zápas Sparty s Liverpoolem pro stánkaře? Frmol před úvodním hvizdem a minimum problémů

Přes osm tisíc kusů uzenin a dvakrát tolik piv spořádali fanoušci během významného fotbalového zápasu v Evropské lize mezi Spartou a Liverpoolem. I taková byla čísla úvodního osmifinálového utkání, které jinak domácí prohráli 1:5. K údajům se dostal reportér Radiožurnálu Sport Jaroslav Plašil, který mohl strávit celý den s lidmi, kteří se o občerstvení příznivců z Česka i z Anglie starali.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sparta proti Liverpoolu se mohla v osmifinálovém zápase Evropské ligy spolehnout na mohutnou diváckou podporu

Sparta proti Liverpoolu se mohla v osmifinálovém zápase Evropské ligy spolehnout na mohutnou diváckou podporu | Foto: Pavel Mazáč / CNC / Profimedia

Se Zdeňkem Kronbergerem mladším - místopředsedou představenstva firmy, která mimo jiné zajišťuje občerstvení pro fanoušky při fotbalových zápasech Sparty, jdeme na místo, odkud se všechno řídí. Do buňky, která je asi tak dvakrát větší než běžný stánek s občerstvením na ochozu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si, jak to při zápase Sparty a Liverpoolu vypadalo u stánkařů s občerstvením

Právě tady se Zdeněk Kronberger, Gabriela Škrdletová a další lidé z týmu několik hodin dopředu připravují na utkání a platí to také pro profesionální zdravotní sestru Janu Nagyovou. „Máme základní kufřík na první pomoc. Máme k dispozici rukavice, desinfekční materiál, tlakoměr, obvazové materiály, sterilní krytí nebo glukometr,“ popisuje Nagyová.

‚Zápas až ze záznamu‘

V buňce se dopředu kontrolují dohody s brigádníky, různé dokumenty, platební terminály, boxy pro jednotlivé stánky, kterých je v běžných sektorech pro fanoušky domácích i hostí dohromady 34. Nabíjí se i vysílačky, které pak dostanou manažeři jednotlivých sektorů. Často se jedná o lidi, kteří ani fotbal do detailu neznají, nejsou velkými fanoušky, ale Kateřina Kédlová je mezi nimi výjimkou.

„Já když přijedu po práci domů, tak se na zápas dívám alespoň zpětně. Alespoň ať udělají remízu, hlavně aby to nebyla ostuda. Všech jsem se před losem ptala, koho chtějí za soupeře a všichni odpovídali, že Liverpool. No, tak ho mají,“ říká před úvodním osmifinálovém zápasem Evropské ligy mezi Spartou a Liverpoolem Kédlová. 

Vysílačky, kterými si dorozumívá personál při fotbalových zápasech na pražské Letné | Foto: Jaroslav Plašil | Zdroj: Český rozhlas

Jak to na stadionu vypadá zhruba čtyři hodiny před úvodním výkopem a co už stánkaři mají za sebou?

„Ostatní kolegové už za sebou mají přípravu stánků z hlediska fasování zboží, hlavně sudy piva, které musí rozmístit po stadionu. Pak jde o objednávku pečiva, klobás od řezníka a souvisejících produktů. To se děje třeba už tři nebo čtyři dny před zápasem. Na čtvrteční zápas máme v sudech přichystáno třicet tisíc litrů piva, což se musí ručně roznosit do stánků, což není vůbec jednoduché. Od 15 hodin přichází vedoucí sektorů, kteří se starají o chod jednotlivých sektorů, pak přichází brigádníci,“ říká Zdeněk Kronberger, který má na starosti občerstvení pro fanoušky při fotbalových zápasech Sparty.

Sudy piva na zápase Sparty proti Liverpoolu na pražské Letné | Foto: Jaroslav Plašil | Zdroj: Český rozhlas

Ještě před tím než se otevřou brány pro fanoušky, což bývá obvykle hodinu a půl před zápasem, tak Zdeněk Kronberger několikrát obejde stadion, aby viděl všechny stánky. Při finální kontrole už jen výjimečně požádá o sundání prstýnků, šperkŮ, o nasazení kšiltovky nebo úpravu vlasů. Pravidla už lidé ve stáncích většinou dobře znají z minulých zápasů.

Kdo na stadionu hodnotí kvalitu občerstvení? „Při každém utkání máme na stadionu manažerku kvality, která kontroluje stav pokrmů a sleduje především to, že jsou zdravotně nezávadné. V zimě může být s teplotou uzenin problém. Musíme pracovníky školit, aby šla uzenina z grilu přímo k zákazníkovi. Už nemůžeme kontrolovat to, že fanouškovi pokrm než dojde na sedačku, vystydne. I přes velmi pečlivou kontrolu se občas stane, že nějaká klobása studená je,“ přiznává Kronberger.  

Pomoc mezi stánkaři

Helena Palasová a lidé ve stánku, převážně studenti, se během poločasové přestávky prakticky nezastaví. Zákazníci mohou platit jen kartou, ale když má někdo hotovost přesně, snaží se v takovém případě obsluha vyhovět a jídlo nebo pití koupí na svou platební kartu. Tak aby lidé přišli i příště.

Vždyť hlavně v domácích sektorech mají fanoušci svá místa a s brigádníky u občerstvení se běžně potkávají i na ligových zápasech. Takže i po konci poločasové přestávky, kdy do stánku nechodí tolik lidí, prodejci pro pár kousků uzeniny doběhnou do sousedního stánku.

Stánek s občerstvením na stadionu fotbalové Sparty | Foto: Jaroslav Plašil | Zdroj: Český rozhlas

Z rozhovorů lidí v buňce lze občas zachytit nějaký problém. Třeba, když někteří fanoušci ze zahraničí strhávají svou kartu z platebního terminálu příliš brzy, nepočítají s tím, že by ještě mohli zadávat PIN, ale to jsou zřejmě běžné provozní starosti.

Závěrečný hvizd utkání znamená, že fanoušci mohou jít domů. Jiná situace je u Kronbergera a spol.

„Když utkání skončí, tak fanoušci chodí k místům, kde mohou vrátit kelímky a získat zpět vratnou zálohu. Ještě máme otevřená speciální stanoviště, aby byl proces co nejrychlejší. Jakmile fanoušci opustí stadion po děkovačce a všech návazných procesech, tak odchází i personál, který si ještě jde pro vyplacení odměny,“ říká Zdeněk Kronberger krátce po závěrečném hvizdu.

Zatímco pro fanoušky tím zápas končí, on jde do kanceláře a společně s Gabrielou Škrdletovou vyplácí brigádníkům odměny. A přibližně podobnou dobu, jakou zaberou přípravy na zápas, pak také trvá, než se všechno uzavře. Takže domů jdou lidé z týmu zpravidla až v ranních hodinách.

Jaroslav Plašil, rej Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme