„Od zaškrtávacích testů se budeme nepochybně posouvat k interaktivním úlohám, kde se budou úlohy řešit online,“ popsal možnou budoucnost českého školství ministr Mikuláš Bek ze STAN.
V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
Změnu v tak zvaných rámcových vzdělávacích programech, která namísto memorování přinese důraz na dovednosti a schopnosti, mohou začít školy zavádět dobrovolně od září 2025 a povinná bude od září 2027.
Kariérové poradenství má mladé generaci především pomoci s výběrem povolání a zajistit prevenci předčasných odchodů ze vzdělání. V zahraničí je tato praxe zcela běžná. U nás funguje spíše okrajově.
Lepší výsledky měli žáci, kteří považují texty čtené ve škole za zajímavé. Texty, které čtou děti ve školách, jsou podle většiny žáků ale zajímavé jen občas.
„Většinou ty děti mají problémy proto, že se jim nikdo nevěnuje. A v tom případě jim rok odkladu v ničem nepomůže,“ upozorňuje členka rady Asociace ředitelů základních škol Bohuslava Burá.
Uchazeči si mohli letos nově podat tři přihlášky místo dvou. I proto je podle mluvčí Cermatu Jany Patákové vyšší počet přihlášek na jednotlivé obory. Žáci určovali, na kterou školu chtějí nejvíce.
Vláda ve středu schválila nařízení, které od září snižuje maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu pro základní a střední školy o pět procent.
„Za úplně nejdůležitější považuji učit děti o bezpečnosti na internetu a na počítači, protože dnes jsou ty hrozby obrovské,“ zdůrazňuje Dominik Simon ze ZŠ Antonína Baráka v Lovosicích.
Na začátku příštího týdne by měli mít všichni žáci pozvánky k přijímacím zkouškám na střední školy. Ředitelé finišují s jejich rozesíláním poštou nebo přes elektronický sytém DiPSy.
Ředitel školy v pražském Karlíně chce zakročit proti takzvané spádové turistice. Někteří rodiče totiž účelově mění dětem trvalé bydliště, aby je dostali do spádové oblasti vybrané školy.
Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele získal Dominik Simon ze Základní školy Antonína Baráka v Lovosicích. Do letošního ročníku soutěže žáci nominovali 72 vyučujících, o sedm více než loni.
Podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla (ODS) je segregace romských žáků nepřípustná. „Vyrábíme klienta sociálního státu,“ říká v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál.
„Na psychiku našich děti zvířata dobře působí – aby se cítily dobře a bezpečně. Proto jsme se pro zvířata ve škole rozhodli. Nemáme jen Arga, ale i želvy nebo křečky ve třídách,“ přibližuje ředitelka.
Kdo je v pohodě, lépe se učí. Kdo je v pohodě, lépe učí. Wellbeing na školách – duševní zdraví jako priorita ministerstva školství. Je to tak doopravdy?
Praha 3 považuje školu za segregovanou a chce vyučování přeměnit na alternativní formu vzdělávání. Podle pedagogů se ale děti a jejcih rodiče do nového systému nebudou schopní zapojit.
Ministr školství Bek získal miliardy na doplacení nepedagogických pracovníků, jenže po rozepsání peněz na školy se ukázalo, že stále chybí 800 milionů. Znovu se bude jednat až v červenci.
„Ředitelé mají několik možností. Zaprvé dofinancování z rezervy. Jednání se zřizovatelem. Nebo vyčkat na přehodnocení v polovině roku,“ radí náměstek ministra školství Nantl.
Ředitelé škol byli podle předsedy školských odborů Františka Dobšíka po obdržení rozpisu rozpočtu rozladění. Stávka je podle něj stále ve scénáři odborů.
„Mládež potřebuje svůj vyjadřovací kód. Je pro ně vítané, aby jim ostatní nerozuměli, podobně jako jiné generace,“ míní jazykovědkyně Michaela Lišková.
„Zpoždění samozřejmě lituji, ale nejde o nic fatálního. Zpoždění neohrozilo prostor pro to, aby rodiče mohli přihlášky podat,“ tvrdí ministr školství Mikuláš Bek (STAN).