Španělská finanční krize ničí světovou cyklistiku
Zánik dvou horších týmů fotbalové Ligy mistrů by rozhodně neohrozil nejlepší hráče světa. Ale když zaniknou dvě stáje kategorie World Tour cyklistů, hned má spousta elitních jezdců potíže sehnat práci. A stačí, aby jeden celek z nich byl regionálním španělským.
Za toto označení už by se ani Baskové z Euskaltelu nezlobili, v této sezóně už nebyli jen jakousi reprezentací této autonomní oblasti. Špatné je ale to, že tato profistáj končí. Nejsou sponzoři, nejsou peníze, není cyklistika. Tento vzorec platí ve Španělsku víc, než kde jinde.
„Myslím, že je to nejhlubší krize cyklistiky. Krize je taková, že i továrny ve Španělsku chtějí peníze po zaměstnancích. A v této situaci je těžké chtít po sponzorech peníze pro tým,“ říká Francisco Javier Contador. Ne, podobnost - ani v obličeji - není ryze náhodná. Jde o manažera, který je bratrem cyklisty Alberta Contadora.
A protože Španělsko je na počet špičkových jezdců cyklistickou velmocí, je problém výrazně patrný. S platem dolů asi půjde i Alberto Contador, byť vítěz Tour de France závodící v týmu Saxo Bank. Stáj totiž přišla o peníze kontroverzního Rusa Tinkova. „Jsme optimisté. Bjarne Riis a jeho lidé pracují hodně tvrdě a jsem si jistý, že brzy uvidíme druhého sponzora a nebude nutné snížit Albertův plat.“
S platem dolů jde i Belgičan de Gendt, loni třetí muž Gira, kterému ale zanikl tým Vacansolei. Ale tyhle hvězdy mohou být ještě rády. Třeba Pavel Padrnos se sice zasnil nad vítězstvím Chrise Hornera na Vueltě.
„Trochu se dalo zavzpomínat na ty staré časy, kdy nebyl problém, že bylo profíkům 38 nebo 40 let, byli na svém vrcholu a pro mě to bylo hodně příjemné vidět ho na špici a v těch posledních pasážích ve dvou etapách ukázal, že ten věk není na tak těžkých závodech limitem.
Ani vítěz Vuelty nemá práci
Ale zanedlouho 42ti letý Horner nemá práci. Zatím. I jeho tým ztrácí významného sponzora, ale on vcelku pochopitelně, nemá v plánu zase tak moc slevovat ze svých podmínek. A paradoxně může přijít o nějakou tu stovku fanoušků i formule 1, potažmo Ferrari. Na jeho jezdce Fernanda Alonsa, který na poslední chvíli couvnul z koupě baskického Euskaltelu, cyklisté hodně spoléhali.
„Ta situace, když končí početně velké týmy, tak je dost špatná, ale to se bavíme o hotových závodnících, že,“ dokonce i největších hvězd, dá se doplnit za slova Pavla Padrnose.