Evropské automobilky se bouří proti dohodě s Jižní Koreou

Nové zakázky i pracovní příležitosti má přinést evropským firmám dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou. Dokument za sedmadvacítku podepsala komisařka pro obchod Catherine Ashtonová.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobily na výrobní lince

Automobily na výrobní lince | Foto: Pavel Kozler

Smlouvu ale musí ještě schválit členské státy Unie a Evropský parlament, přičemž jejich souhlas není vůbec jistý. Už proto, že proti dohodě velmi hlasitě protestují evropské automobilky. Smlouva podle nich jednostranně zvýhodňuje jejich jihokorejské konkurenty.

Automobilky tvrdí, že Jihokorejci budu moci bezcelně dovážet do Unie auta, která ale budou mít vysoký podíl součástek vyrobených v Číně a v dalších zemích s velmi levnou pracovní silou, přičemž ale evropští výrobci nemohou do Číny vyvážet bezcelně.

Argumentují také, že pro Jihokorejce bude výhodnější zrušit závody, které mají v Evropě, přesunout je zpátky do Koreje a do Evropy pak auta vyvážet.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dohodě s Jižní Koreu v Radiofóru hovořili bruselský zpravodaj Ondřej Houska a Radek Špicar ze Škody Auto

Problémem jsou necelní bariéry

S tím, že dohoda s Jižní Koreou o volném obchodu by mohla ohrozit evropské výrobce automobilů, souhlasí i ředitel vnějších vztahů firmy Škoda Auto Radek Špicar. Potvrdil to v pořadu Českého rozhlasu 1 Radiofórum.

"Dohoda odstraní celní bariéry na obou stranách, jak pro naše vývozy do Jižní Koreje, tak pro dovoz jihokorejských vozů na unijní trh. To umožní korejských výrobcům dostávat se na evropský trh bez jakýchkoli problémů, ale nám to bohužel dveře na jihokorejský trh neotevře," tvrdí Špicar.

"Korejská strana i poté, co ta dohoda bude ratifikovaná, bude nadále využívat takzvané netarifní, to znamená necelní bariéry. Například velmi specifický systém homologací, které znemožní zahraničním automobilkám, především evropským výrobcům, své vozy prodávat na jihokorejském trhu."

Špicar se obává, že poměr mezi evropskými vozy prodanými na jihokorejském trhu a naopak bude stále stejný, ne-li ještě horší.

"Korejských vozů se na unijních trzích ročně prodá okolo 700.000, zatímco těch evropských vozů se například v minulém roce na jihokorejský trh dostalo 30.000," uvedl Špicar.

Marika Táborská, Ondřej Houska, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme