V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
„Škola by měla učit žáky seberegulaci, ale také tomu, že i reálný svět je dobrý. Protože podle výzkumů děti tráví v digitálním světě skoro pět hodin denně,“ upozorňuje učitel mediální výchovy Voráč.
„Za úplně nejdůležitější považuji učit děti o bezpečnosti na internetu a na počítači, protože dnes jsou ty hrozby obrovské,“ zdůrazňuje Dominik Simon ze ZŠ Antonína Baráka v Lovosicích.
Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele získal Dominik Simon ze Základní školy Antonína Baráka v Lovosicích. Do letošního ročníku soutěže žáci nominovali 72 vyučujících, o sedm více než loni.
Semináře nebo workshopy mají upozornit, že péče o duševní pohodu žáků i učitelů je nezbytnou prevencí psychických nemocí i základ pro efektivní vzdělávání. Jak to může vypadat, vám ukážeme.
Připravovaná reforma vzdělávání na základních školách má do výuky vnést téma duševního vzdělávání. Učitelé by se měli více zaměřit na empatii a emoční vzdělávání žáků. Reforma má platit od září 2027.
Mezinárodní průzkum ukázal, že čeští školáci mají nejhorší výsledky v matematice za posledních 20 let. Podle sociologa Daniela Prokopa je ale nutné zkoumat úpadek školství jako dlouhodobý problém.
Podle ekonoma Pavla Mertlíka ve skutečnosti proběhly dvě stávky, kdy Českomoravská konfederace odborových svazů využila podstatně mohutnějšího protestu učitelů.
Mapy zvládly zobrazit pouze 2000 škol, proto narazila Učitelská platforma při vizualizaci dat na zásadní problém. Při takto vysokém číslech také došlo k občasným chybám u škol, které se zobrazovaly.
Navýšení rozpočtu školství jsou jen sliby, není tedy důvod stávku oddalovat. Zhruba tak reagovaly odbory po včerejším vyjednávání s ministerstvem školství.
Vláda Petra Fialy (ODS) čelí v polovině svého mandátu vypjaté mezinárodní situaci. Zatímco ale premiér vyjadřuje podporu Izraeli, v České republice protestují lékaři i pedagogové.
„Kuchařky berou 20 000, možná i míň. Podle mě musíme hledat systém, aby školy a zřizovatelé v menších obcích spolupracovali na tom, aby měli jednu jídelnu, rozváželi obědy,“ navrhuje Daniel Prokop.
V případě, že jsou ale učitelé dobří a kvalitní, tak dětem nezprostředkovávají jenom znalosti, ale i sociální kontakt. „Komunikují s ním, chválí ho, povzbudit. Když má problém, tak se sejdou,“ říká.
Školy si v uplynulých měsících stěžovaly na to, že nemocenskou zaměstnancům musejí hradit z peněz na vybavení škol. Nově by se prvních 14 dní mělo vyplácet z peněz určených na mzdové náklady.
„Je to dáno tím, že jsme v ekonomicky neklidné době. Výpočet podle minulého roku by v klidnějších ekonomických časech, kdy není vysoká inflace, nebyl tak daleko od reality, jako je to teď,“ říká Bek.
Porostou platy učitelů na zákonem daných 130 procent průměrné mzdy? Think tank IDEA odhaduje, že aby se vládní sliby splnily, musel by resort dostat zhruba 30 až 50 miliard navíc.
Společenský tlak pramení z toho, že v Jižní Koreji žije přes 50 milionů lidí, a to na přibližně stejné rozloze, jako je Česko. Soutěživost a konkurence je tudíž podle expertky mezi studenty velká.
Jen pár hodin před začátkem nového školního roku dostali učitelé od vlády další nepochopitelný vzkaz. V novém návrhu rozpočtu na rok 2024 má ministerstvo školství na platy o 7,8 miliardy méně.
„Chybí lidi, kteří by prováděli žáky teorií i praxí. Ale jak bychom je mohli mít, když mladého inženýra musíte zaplatit. Učitelské platy v Polsku jsou vtip,“ uvedl učitel Gerard na pátečním protestu.
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) v květnu nastupoval po Vladimíru Balašovi jako mnohem zkušenější politik s nadějemi, že v první řadě obhájí pro vzdělávání peníze.
Do celkových obranných výdajů se budou moci podle předlohy započítávat i výdaje jiných ministerstev a úřadů. Tyto výdaje ale budou muset splňovat vymezení stanovená v dokumentech NATO.
Senát návrh schválil po víc než tříhodinové debatě navzdory nejasnostem, z jakých dat bude objem peněz na platy pedagogů vycházet. Ministr školství chce o určení výše platů jednat s odbory.
Kritici chystaného zákona tvrdí, že jej vláda připravuje jako pomstu za četné protesty učitelů za vyšší platy z poslední doby a že jeho motivací je pedagogy potrestat za občanskou neposlušnost.
Jednou z překážek při navyšování hodin informatiky jsou učitelé. Těch kvalifikovaných je nedostatek a informatiku tak už teď v řadě škol učí, kdo může.