V Německu začala další stávka strojvedoucích, trvat má do pátku. Vlak z Prahy do Curychu skončí v Děčíně

Na německé železnici v úterý večer začala stávka strojvedoucích nákladních vlaků společnosti Deutsche Bahn (DB), ke kterým se v noci na středu přidají jejich kolegové z osobní dopravy. Protest, kterým se odbory GDL snaží vymoci vyšší mzdy a kratší pracovní dobu, potrvá do pátečního večera. S problémy musí počítat nejen cestující v Německu, odřeknuty budou například i některé spoje z Česka.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Deutshce Bahn (ilustrační foto)

Odbory se snaží domoci zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně a zvýšení mezd (ilustrační foto) | Foto: Jürgen Ritter | Zdroj: Reuters

Dráhy se stávku snaží právní cestou zastavit. Soud nižší instance v pondělí ale rozhodl, že odbory GDL protest mohou uspořádat – došlo tedy na odvolání a o věci nyní rozhoduje zemský pracovní soud ve Frankfurtu nad Mohanem.

Němečtí strojvedoucí budou v lednu zase stávkovat. Jejich odbory se stále nedohodly s Deutsche Bahn

Číst článek

Dráhy uvedly, že pokud v úterý večer soud nakonec stávku zakáže, i tak budou vlaky ve středu jezdit podle nouzového řádu. Stávka v nákladní dopravě začala v 18.00. Od středečních 2.00 se protest rozšíří i na městské, regionální a dálkové vlaky osobní dopravy. Při předchozích dvou stávkách v listopadu a prosinci nevyjelo asi 80 procent spojů, situace bude nyní podobná.

Dráhy předem vyzvaly cestující, aby od středy do pátku jízdu vlakem odložili, protože není jisté, jaké spoje se podaří vypravit. Vlaky, které nakonec skutečně vyjedou, budou zřejmě přeplněné. Lidé, kteří mají zakoupenou jízdenku na období stávky, ji mohou použít později, a to bez vázanosti na konkrétní vlak. Možné je také lístky a rezervace míst bezplatně vrátit.

České dráhy uvedly, že vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem budou končit v Drážďanech, odkud se také budou vracet zpět do české metropole. Noční vlaky z Prahy do Curychu jízdu ukončí již v Děčíně.

Odbory GDL se stávkou snaží domoci mimo jiné zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně při plné mzdě. Svaz požaduje rovněž zvýšení mezd o 555 eur (13 600 korun) měsíčně, vyplacení jednorázové protiinflační prémie 3000 eur (73 400 korun).

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Jako kompromis navrhují zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 korun). Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu korun).

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme