Výuka druhého cizího jazyka přináší poznání jiné kultury i širší pracovní uplatnění, říká odbornice

Výuka druhého cizího jazyka na základní škole přináší nejen znalost samotného jazyka, ale i poznání jiného kulturního prostředí a otevírá možnosti pracovního uplatnění. V rozhovoru to uvedla Olga Nádvorníková, propagátorka výuky cizích jazyků a spoluautorka projektu interaktivní mapy francouzštiny v České republice. Vládní koncepce, která počítá se zrušením povinnosti školáků učit se druhý jazyk, by podle Nádvorníkové měla dalekosáhlé důsledky.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Učebnice a studijní materiál

Druhý cizí jazyk může podle odborníků vést k lepším pracovním příležitostem i osobnímu rozvoji žáků | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Znalost dalších cizích jazyků je nejenom pro ekonomický, ale i jiný rozvoj země strašně důležitá,“ uvedla Nádvorníková. Omezení výuky by vytvořilo celou generaci „dospělých lidí, kteří by se za celou školní docházku nesetkali s jiným cizích jazykem než s angličtinou,“ dodává profesorka, která tento týden u příležitosti dne frankofonie převzala francouzský Národní řád za zásluhy.

Nádvorníková poukazuje na zkušenosti ze sousedního Slovenska, kde zrušili další cizí jazyk v roce 2015. „Po této změně na Slovensku klesl počet žáků, kteří se učí další cizí jazyk, o 30 procentních bodů. Úbytek navíc není distribuovaný rovnoměrně,“ upozornila Nádvorníková.

Nejvíce podle ní dopadl na sociálně slabší rodiny a odlehlejší regiony. „Svědectví učitelů a ředitelů škol z praxe v Česku ukazuje, že vývoj by tu byl velmi podobný,“ uvedla Nádvorníková.

Výuku cizích jazyků dnes činí jednoduššími a přitažlivějšími moderní technologie. Studenti si mohou například telefonovat nebo povídat přes video o svých zálibách, jen v cizím jazyce, popisuje aktuální možnosti jazykových výměn profesorka.

Volba posiluje zodpovědnost, zdůvodňuje ministerstvo návrh na zrušení povinného druhého jazyka

Číst článek

„Žák se seznámí s jinou jazykovou a kulturní realitou. V okamžiku, kdy touto jazykovou výukou neprojde, tak se za celou školní docházku nesetká s žádným jazykem členské země Evropské unie. Jak chceme podporovat myšlenku jednoty EU, když si vytvoříme velkou skupinu dospělých, kteří se s tou realitou nikdy nesetkají?“ řekla Nádvorníková.

Cesta k lepší budoucnosti?

Proti dobrovolnosti výuky druhého cizího jazyka se staví i Kristýna Křížová, předsedkyně Spolku bývalých studentů českých sekcí ve Francii. Cizí jazyky podle ní rozvíjí osobnosti žáků a studentů, zlepšují jejich všeobecný rozhled i budoucí pracovní uplatnění.

„Učit se cizím jazykům může být klíčovým momentem na cestě k lepší budoucnosti. Osobní příběhy nemála studentů sekcí ukazují, že cizí jazyk, v tomto případě francouzština, otevřela žákovi šance vypracovat se z komplikovaného sociálního prostředí a srovnala tak příležitosti na startovní čáře života,“ uvedla Křížová.

Anglicky se naučí jinde. Ať školy učí jako první jazyk něco složitějšího, navrhuje germanista

Číst článek

Absolventi českých sekcí ve Francii hovoří v průměru 5,3 jazyky, vyplynulo z loni zpracovaného průzkumu mezi 157 bývalými studenty tohoto stoletého studijního programu. Vedle nezbytné češtiny a francouzštiny umí anglicky a nejčastěji také španělsky nebo německy. Celkem se v anketě objevila znalost 27 jazyků.

Polovina respondentů vypověděla, že francouzština sehrála v jejich profesní kariéře zcela zásadní roli. Během profesní dráhy se tito absolventi uplatnili v Evropě i jinde ve světě.

Koncepci pro změny v takzvaném rámcovém vzdělávacím programu začali experti na ministerstvu školství připravovat v září 2021. Plán počítá i se zavedením volitelnosti druhého cizího jazyka. První školy by mohly výuku upravit od září 2024.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme