VIDEO: Metrový meteoroid v neděli shořel v atmosféře nad Německem. Byl vidět i z Prahy

Malý meteoroid vstoupil do zemské atmosféry a v neděli brzy ráno shořel, když se řítil oblohou nad východním Německem. Sestup zářícího objektu se podařilo zachytit několika lidem, kteří videa sdíleli na sociálních sítích. První ho z observatoře spatřil maďarský výzkumník Krisztián Sárneczky. Vidět byl dokonce i z Prahy.

Berlín/Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podle Denise Vidy, doktoranda fyziky meteorů na Západní univerzitě v Kanadě a zakladatele projektu Global Meteor Project, jehož cílem je lepší pozorování meteorů pomocí celosvětové spolupráce kamer namířených vzhůru do vesmíru, měřil meteoroid asi jeden metr.

Vida se v příspěvku na X podělil o jeden z nejjasnějších videozáznamů padajícího meteoroidu, který byl původně zachycen livestreamovou kamerou umístěnou v německém Lipsku.

Astronauti misí Artemis zamíří k Měsíci až v roce 2025 a 2026. NASA starty odložila o rok

Meteoroid se s největší pravděpodobností rozpadl na menší části, napsal Vida k videu. Pro CBS News upřesnil, že se těleso začalo rozpadat asi 50 kilometrů západně od Berlína.

Podle videa na sociální síti X bylo možné vidět hořící meteoroid i z Prahy. NASA Asteroid Watch poprvé upozornila na blížící se přílet meteoroidu v příspěvku na sociálních sítích, který sdílela v sobotu večer.

„Pozor: Malý meteoroid se rozpadne jako neškodná ohnivá koule západně od Berlína poblíž Nennhausenu zanedlouho v 1.32 SEČ,“ stálo v příspěvku.

Maďarský výzkumník Sárneczky, který meteroid zaznamenal jako první, je známý objevováním menších planetek a dalších vesmírných objektů mířících k naší planetě, včetně dvou meteoroidů, které se objevily nad Francií v roce 2023, respektive nad Severním ledovým oceánem v roce 2022, uvádí astronomický web EarthSky.

red Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít