Automobily jsou pro českou ekonomiku klíčové. Výroba ale musí být flexibilní, říká ekonom Bureš

V automobilovém průmyslu dochází vlivem přechodu k elektromobilitě k prudkým změnám. K ní tlačí automobilové koncerny jednak ekologické závazky Evropské unie a jednak její popularita. Česko si zatím vede dobře. Výroba osobních aut vloni vzrostla o téměř 15 procent a skoro se tak dostala na předkrizové hodnoty. „Zásadní je flexibilita,“ řekl v pořadu Řečí peněz Českého rozhlasu Plus hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Řečí peněz Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní hala Škody auto a.s., ilustrační foto

Výrobní hala Škody auto a.s., ilustrační foto | Foto: ŠKODA AUTO | Zdroj: iROZHLAS.cz

Výroba automobilů může i v příštích letech držet český průmysl nad vodou. „Česká ekonomika bude hodně svázána s vývojem automotive a tento segment je skutečně zásadní pro dynamiku zbytku průmyslu. Je to a zůstane to klíčové odvětví,“ nepochybuje ekonom.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak moc pomáhá české ekonomice členství Česka v Evropské unii? V pořadu Řečí peněz odpovídá hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš

Ačkoliv se vývoj české ekonomiky často spojuje s vývojem německého hospodářství a popisují se podobné trendy, v případě automobilového průmyslu se liší.

„Automotive v Německu od roku 2017 setrvale míří dolů, zatímco český od roku 2017 nahoru a získává podíl na evropském trhu,“ srovnává Bureš.

Expert: České továrny mají prostor pro výrobu dalších elektromobilů. Češi mají zájem i o vozy z Číny

Číst článek

Vystává ale problém se spalovacími motory. Například v tomto roce by se podle vedení kolínské Toyoty mělo rozhodnout o zachování výroby v Česku i do budoucna, protože evropské normy po roce 2035 už nebudou stávající vozy splňovat.

„Zásadní je flexibilita. Pozorujeme teď oznámení automobilek o tom, že poptávka po elektromobilech není tak velká, jak se plánovalo. Je to fenomén, který je hodně nejistý,“ domnívá se ekonom.

Nárok na pružnost ale podle něj splňuje například Škoda Auto.

„V Mladé Boleslavi mají výrobní linku, kde dokážou flexibilně měnit výrobu elektromobilů na automobily se spalovacím motorem,“ podotýká.

Řešení ale leží i na všech evropských automobilových koncernech. „Evropský automotive má jeden velký problém, a to že není zvyklý na ostrou konkurenci. Dlouho sázel na to, že jeho značky byly dominantní,“ srovnává Bureš úspěšnost například s asijskými výrobci.

Jak moc pomáhá české ekonomice členství Česka v Evropské unii? Poslechněte si celý rozhovor v audiu v úvodu článku. Moderuje Václav Pešička.

Václav Pešička, fos Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme