VZP si naúčtovala tisíce za práci trvající několik minut

Jak dlouho trvá úředníkovi Všeobecné zdravotní pojišťovny přepsat údaj z jedné tabulky do druhé? Není to otázka vteřin, na krajské pobočce této pojišťovny na Vysočině potřebuje úředník na jedno takové ‚kontrol cé - kontrol vé‘ rovných deset minut.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Všeobecná zdravotní pojišťovna

Všeobecná zdravotní pojišťovna | Foto: Tomáš Adamec

Šlo přitom o údaje, které soukromé zdravotní zařízení už několik let od Všeobecné zdravotní pojišťovny, respektive takzvaného informačního centra zdravotních pojišťoven, bez problémů dostává.

„To je vlastně centrum, které spravuje v současné době VZP a je to centrum, na jehož chodu se podílejí všechny zdravotní pojišťovny. Jedná se o data obsahující množství poskytnuté zdravotní péče za jednotlivá čtvrtletí poskytované v jednotlivých krajích jednotlivými zařízeními. Data slouží ke statistickým rozborům o vývoji poskytované péče v kraji," říká za žadatele Michal Kozelka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Práci úředníka VZP si vyzkoušel Petr Sehnoutka

Až do začátku letošního roku tato data dostávali pravidelně a zdarma. Pak ale firma udělala osudový krok. Chtěla pojišťovně vyjít vstříc a tak se zeptala pracovnice informačního centra, co by pro ní bylo nejvýhodnější.

„Z její strany nám bylo řečeno, že pro ní je nejjednodušší, pokud zadáme jednotlivý kvartál, který požadujeme, ona nám vyexportuje jeden soubor obsahující všechny údaje a my vlastně abychom jí ulehčili práci, tak si jednotlivé údaje dohledáme sami,“ říká Michal Kozelka a ukazuje na email z VZP, který jeho slova potvrzuje.

Jenže místo očekávaných čísel přišel dopis, kde stálo, že export údajů z databáze centra do tabulky by úřednici zabral 3,5 hodiny a stál by tisíc korun. A platit se mělo paradoxně právě za větší množství údajů.

„VZP jako projev vstřícnosti několikrát poskytla vybrané informace zdarma. Tentýž žadatel však požadoval výstupy z databáze VZP stále častěji a za další časové úseky. Proto začala VZP postupovat v souladu s možností, kterou ji dává zákon č. 106/1999 Sbírky a vyžádala si úhradu v souladu s vnitřními předpisy VZP,“ říká mluvčí pojišťovny Jiří Rod.

Když firma na tuto cenu odmítla přistoupit, požádala o informace postaru - chtěla tedy jen to, co potřebuje - jen 165 údajů z pěti krajů. Jenže ani to už nebylo zadarmo. Paradoxně ale vyhledání menšího počtu údajů stojí podle pojišťovny ještě víc.

165 údajů za 15 hodin

Celkem tak 165 kolonek v tabulce hledali zaměstnanci na pěti krajích patnáct hodin a naúčtovali si za to bezmála čtyři tisíce korun. Například jen na Vysočině trvalo vyhledání a přepsání osmnácti položek tři hodiny, tedy jednoho údaje z tabulky do tabulky celých deset minut.

„Časy vyhledání nezáleží pouze na rychlosti práce lidské obsluhy, ale též na momentální dostupnosti potřebných údajů v informačním systému, vytížení výpočetní techniky i na dalších okolnostech. Je třeba rozlišovat případy, kdy k vyhledání požadovaných informací lze použít standardní aparát od situací, kdy je nutno za tím účelem vytvořit či modifikovat vyhledávací nástroje. Navíc v letošním roce probíhá postupný přechod VZP na nový SW a proto je disponibilita dat a rychlost dostupu značně proměnlivá v čase i místě,“ říká Jiří Rod.

V tomto případě jde ale jen o kopírování z databáze v tabulce do jiné tabulky. Pro srovnání jsme si vyzkoušeli vyhledání údajů z celkové databáze i my. Výsledek? To, co zaměstnanci pojišťovny na Vysočině trvalo 3 hodiny, se nám podařilo vyhledat a přepsat za 4 minuty a dvacet vteřin. To by navíc podle zákona bylo zadarmo.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme