Mýto se od ledna rozšíří na dalších 868 kilometrů silnic, stát čeká až 1,5 miliardy navíc z poplatků

Ministerstvo dopravy s tímto krokem čekalo na zavedení satelitního mýtného systému. Podle odhadu provozovatele - společnosti CzechToll - tak stát ročně na poplatcích vybere o 1,5 miliardy korun víc. Proti rozšíření mýta ale protestují obce i kraje. Obávají se, že někteří řidiči nákladních aut budou zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výběr mýta (ilustrační foto).

Výběr mýta (ilustrační foto). | Foto: František Vlček / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Dispečink společnosti CzechToll zažíval před spuštěním nového satelitního mýty na českých dálnicích, k němuž došlo 1. prosince, rušné chvilky. Další nápor, i když mnohem menší, tady čekají i pár dní před koncem roku.

Od 1. ledna se totiž mýtná povinnost rozšíří na 868 kilometrů silnic první třídy. Technicky už je vše připravené, výběr se spustí softwarově. Komunikace, kterých se novinka dotýká, využívají hlavně čeští řidiči a většina z nich už se podle mluvčího CzechTollu Miroslava Beneše zaregistrovala.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozšíření mýta na českých silnicích

„My už jsme před startem mýtného systému měli zaregistrováno asi 95 procent vozidel. Těch, kteří palubní jednotku nemají, je asi poměrně málo. Kontrola probíhá prostřednictvím jednak šedesáti kontrolních bran, z nich 49 je na těch současných úsecích, které jsou už zpoplatněny, a 11 je budováno na těch nově zpoplatněných,“ popsal mluvčí. „A tou druhou cestou, to jsou vozidla celní zprávy, kterých je aktuálně 25,“ dodal.

Zrušené memorandum

O rozšíření mýta na další silnice první třídy se v Česku mluví už přes deset let. Od nového roku dopravci zaplatí za užití celkem 1 102 kilometrů, tedy asi jedné pětiny silnic první třídy. Mýtné se od 1. ledna rozšíří i nejnovější úseky dálnic D1 a D3.

Zatím bez komplikací. Spuštění nového mýtného systému se obešlo bez kolon, riziko je ještě v pondělí

Číst článek

„Je to jednak 21 kilometrů na dálnici D3 mezi Úsilným a Veselím nad Lužnicí, a potom 13,9 km dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Předmostím,“ přiblížil Beneš.

Proti rozšíření mýta na silnice prvních tříd od začátku protestují zástupci obcí a měst. Mají obavy, že zpoplatněným úsekům se část řidičů bude chtít vyhnout a zatíží tak silnice v menších obcích.

Tehdejší ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok s kraji podepsal v říjnu 2018 memorandum, ve kterém slíbil, že dvě třetiny z vybraných silnic první třídy bude možné nechat bez poplatku. Pak ale odstoupil a ministerstvo dohodu zrušilo.

Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) ji není možné naplnit. „Samozřejmě je to problém, protože pokud soutěž na mýto zahrnovala oněch 900 kilometrů a očekává se nějaký výnos, tak asi těžko můžeme říct, že se to všechno zruší,“ řekl.

Objížďky se často nevyplatí 

Podle krajských úřadů hrozí kvůli rozšíření mýta nárůst kamionové dopravy nejméně na 29 místech po celé zemi. Český rozhlas ale vypočítal, že dopravcům se většinou využívání objížděk nevyplatí. „Pro dálkovou dopravu je důležitá rychlost a bezpečnost, ne nějaké objíždění přes silnice, kam se kamiony ani nevejdou,“ potvrdil mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix

Jedním ze sedmi míst, kde by ale řidiči objetím zpoplatněného úseku mohli ušetřit, je silnice 22 mezi Klatovy a Strakonicemi. Na ní leží obec Střelské Hoštice. Její starosta Luboš Krupka zvolený za ODS se bojí, že po zavedení mýta bude provoz ve vesnici ještě silnější než je v současnosti.

Hrozí po spuštění nového mýta kolaps na dálnicích? V systému není stále přihlášena asi polovina aut

Číst článek

„Kolikrát je problém přejít už v současné době. Podle posledního sčítání ministerstvem dopravy tady za den projede šest tisíc vozidel, z toho přibližně 1 500 těžkých nákladních automobilů,“ řekl Krupka.

Finanční kompenzace

Kraje proto od státu žádají aspoň finanční kompenzace za zavedení mýta, celkem čtyři miliardy korun. Chtějí je použít hlavně na opravy vedlejších silnic, které by podle nich mohly poškodit kamiony objíždějící zpoplatněné úseky nebo na nákup nových dopravních značek.

O penězích je ministerstvo dopravy ochotné s kraji jednat nejdřív na začátku příštího roku. Kolik peněz dostanou, bude podle mluvčí rezortu Lenky Rezkové záležet třeba na tom, kolik peněz bude mít na konci roku v rozpočtu Státní fond dopravní infrastruktury.

Eva Mikulka Šelepová, Jiří Svatoš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme