Kapsch uspěl se žalobou ohledně nové smlouvy na mýto. Antimonopolní úřad ji musí znovu prověřit

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým provozovatelem mýtného, konsorciem CzechToll a SkyToll. Krajský soud v Brně ve čtvrtek vyhověl žalobě společnosti Kapsch, která je dosavadním provozovatelem elektronického mýtného. Kapsch se domáhá toho, aby antimonopolní úřad zakázal plnění smlouvy.

Aktualizováno Brno (Aktualizováno: 13:38 11. 7. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kapsch, mýtný systém na dálnicích

Ilustrační foto | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Soud ve čtvrtek podle mluvčího Kapsche Davida Šimoníka v podstatě nařídil antimonopolnímu úřadu, aby urychleně otevřel správní řízení a zneplatnil smlouvu s CzechToll a SkyToll. Pro firmu je to podle něj úspěch, Kapsch se ale prý obává obstrukcí úřadu a dalších soudních sporů.

„Máme velkou obavu z toho, že antimonopolní úřad bude obstruovat a nenaplní zákona tohoto soudního rozhodnutí. Podobně jako se tomu děje v rozsudku krajského soudu z 15. května tohoto roku,“ uvedl později Šimoník pro Radiožurnál.

Stát by podle něj mohl přijít s nějakým „plánem B“. Vyjádření antimonopolního úřadu a ministerstva dopravy zjišťujeme.

Šéf antimonopolního úřadu po razii vykázal půjčku od majitele Fio banky. O milionové smlouvě oba mlčí

Číst článek

Firma Kapsch tvrdí, že uzavření smlouvy bránilo dřívější předběžné opatření. Smlouva byla uzavřena protizákonně, řekl Šimoník. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění smlouvy. Prvostupňové rozhodnutí úřadu potvrdil také jeho předseda Petr Rafaj. Obojí ale nyní zrušil krajský soud.

„Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl ten návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ řekl v soudní síni soudce David Raus. Po vyhlášení už s novináři nehovořil, stejně jako advokáti ministerstva dopravy a konsorcia Czech Toll a Sky Toll.

Všichni kromě Kapsche ve čtvrtek u soudu navrhovali zamítnutí žaloby. Domnívali se, že předběžné opatření v době podpisu smlouvy už neplatilo a že stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.

Konsorcium CzechToll a SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu.

Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy korun. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn, řekl ve čtvrtek mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Smlouva ministerstva na provoz mýtného je platná, potvrdil antimonopolní úřad

Číst článek

Krajský soud už v květnu na základě jiné žaloby Kapsche uložil úřadu, aby znovu posoudil námitky firmy k tendru na mýtný systém. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím není rozhodnuto.

Právní zástupce CzechToll a SkyToll Robert Klenka ve čtvrtek u soudu poukazoval na údajnou snahu Kapsche jakýmkoliv způsobem zmařit zadávací řízení. „Konsorcium CzechToll a SkyToll hledá v tomto řízení ochranu svých oprávněných zájmů, před nečestným a protiprávním jednání žalobce,“ uvedl Klenka u soudu.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

voh, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme