Most vydá manuál, jak má vypadat vkusná reklama. Město tak zakročí proti vizuálnímu smogu

Reklamní poutače různých velikostí a barev, s odlišnou kvalitou tisku a provedením, často naskládané těsně vedle sebe. Tak vypadá okolí některých obchodů a provozoven služeb v Mostě. Reklama je umístěná na každém kousku fasády domů do výšky několika metrů. Podle odborníků jde o takzvaný vizuální smog, který hyzdí veřejný prostor. Most proto vydá manuál, který podnikatelům poradí, jak má vkusná a kvalitní reklama vypadat.

Most Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vizuální smog ve městě (ilustrační foto)

Vizuální smog ve městě (ilustrační foto) | Foto: Anna Vavríková | Zdroj: MFDNES + LN / Profimedia

„Vizuální smog je označování prodejen ve veřejném prostoru – je toho strašně moc na úkor kvality reklamy. Největší problém je přitom právě v tom, že ta kvalita je slušně řečeno nevalná,“ vysvětluje grafička Tereza Skřivanová, která se dlouhodobě zabývá vizuálním smogem, respektive jeho nahrazením vkusnou a účelnou reklamou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Most chce omezit vizuální smog ve veřejném prostoru. Vydá manuál, jak má vypadat vkusná reklama

Podle ní vznikla v drtivé většině případů současná podoba reklamy u provozoven v 90. letech, kdy byl rozvoj pouliční reklamy v menších městech často dílem amatérů. Ti časem vytvořili jakýsi standard, který je ale dnes už odborníky vnímaný jako rušivý a škodící veřejnému prostoru.

„Dřív, když té reklamy ještě nebylo tolik, tak ta křiklavá reklama upoutala pozornost. Jelikož je ale reklamy v současnosti tolik, tak se vzájemně bije – vzniká tak negativní šum a nepřehlednost,“ dodává Skřivanová.

Domluvou

Most chce zlepšit podobu svých ulic a takzvaný vizuální smog odstranit. Vše ale bude dílem domluvy.

„Není to závazné – takhle to na soukromých objektech nelze řešit. Je to především o dobré komunikaci směrem k provozovatelům. Jednou z možností je i dotační program směrem k podpoře této myšlenky,“ vysvětluje primátor Marek Hrvol (ProMost).

Chanov už není nejproblémovější částí Mostu. Snížila se tam kriminalita i dluhy na nájemném

Číst článek

Město vydá v polovině března manuál, který podnikatelům poradí, jak změnit reklamu tak, aby byla účelná a přitom nehyzdila okolí provozovny. Začít chce u podnikatelů, kteří sídlí v jeho objektech.

„Začneme u svých objektů, svých provozoven a svých nájemníků. Nově jim to budeme dávat i do smluv – to bude vlastně první část manuálu, který chceme řešit,“ potvrzuje mostecký primátor.

Klára Smrčková má kavárnu v objektu města. Návrhům na změnu venkovní podoby reklamy by se nebránila. „Asi by mě ale zajímalo, do jaké míry by to chtěli – v rámci zachování identity. Nějakým způsobem bychom se dohodnout mohli, záleželo by ale na tom, jak,“ dodává.

Karel Maršál má v domě soukromého vlastníka obchod s rybářskými potřebami. „Rybářské potřeby jsou o rybě na výloze a o barvě. Samozřejmě o všem se dá jednat,“ konstatuje.

Most chce obeznámit podnikatele s manuálem o vhodné reklamě ve druhé polovině března.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme