Nejlevnější nabídka vyloučena. Druhou část metra D postaví Subterra z Metrostavu za téměř 30 miliard

Představenstvo pražského dopravního podniku schválilo vítěze tendru na druhý úsek metra D. Uspělo sdružení vedené firmou Subterra z koncernu Metrostav s cenou téměř 30 miliard korun bez DPH. Podle dopravního podniku rozhodlo jeho vedení na základě jednomyslného doporučení hodnoticí komise, která vyřadila skupinu firem s nejnižší cenou. Údajně kvůli zásadním nedostatkům v jejich nabídce.

Praha (Aktualizováno: 13:25 5. 9. 2023) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik začne na začátku roku razit štoly pro metro D na Pankráci.

Už probíhá výstavba první části metra D z Pankráce na ulici Olbrachtovu, druhá část má na ni navázat | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Jak už dříve informoval server iROZHLAS.cz a Radiožurnál, nejnižší cenovou nabídku podalo sdružení firem Porr-Vinci-Marti. Nejvyšší cenu za stavbu pak nabídlo poslední konsorcium, které se do tendru přihlásilo, vedené společností Strabag.

Dopravní podnik v tiskové zprávě vysvětluje, proč se nakonec rozhodl pro firmu, která skončila na pásce až druhá. Podle městské firmy musely obě nejlevnější sdružení firem své nabídky během zadávacího řízení obhajovat, a na základě výzev dopravního podniku i upravit.

Musely vysvětlovat chyby v předloženém harmonogramu stavby, ale také proč je u některých položek uváděná tak nízká, nebo naopak vysoká cena.

Společnost Subterra z koncernu Metrostav dokázala podle městské firmy tyto nedostatky odstranit. Naopak sdružení Porr-Vinci-Marti výzvy k doplnění a vysvětlení ignorovalo a opravilo jen některé chyby v harmonogramu „a současně udělalo chyby nové“, píše se v tiskové zprávě.

Mluvčí firmy Vinci Iveta Štočková uvedla, že rozhodnutí představenstva dopravního podniku není překvapením. „Nepřestává nás však udivovat, jak si někteří zadavatelé a jejich poradci dokáží u takto významných veřejných zakázek vykládat zákon, třebaže ve hře jsou zbytečně vynaložené dvě miliardy korun,“ podotkla.

„Pokud jde o obsah rozhodnutí, se zájmem vyčkáme na jeho podrobné odůvodnění, na jehož základě podnikneme další kroky. Výroky DPP na adresu údajných nedostatků naší nabídky považujeme ale již nyní za manipulativní,“ dodala.

Výhrůžné e-maily

Přesto se právě pro zmiňované nedostatky rozhodl dopravní podnik nejlevnější konsorcium z tendru vyloučit a zakázku přidělit druhé firmě Subterra s cenou 29 988 857 254,38 koruny bez DPH. „Pokud by tak DPP neučinil, jednal by v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a v rozporu s péčí řádného hospodáře,“ konstatuje podnik s tím, že jeho vedení nemělo jistotu, že nejlevnější firma dokáže zakázku za takových podmínek splnit.

Redakce iROZHLAS.cz oslovila mediálního zástupce skupiny Metrostav, jehož je firma Subterra součástí, Radima Manu s prosbou o reakci. Ten se ale zatím nechtěl k zaslaným dotazům vyjádřit. „Nepravomocná rozhodnutí veřejných zakázek týkajících se společností Skupiny Metrostav zpravidla nekomentujeme, jinak tomu nebude ani v tomto případě,“ odepsal pouze.

Ani Subterra ale nemusí další část metra nakonec stavět, protože celou zakázkou se aktuálně zabývá antimonopolní úřad, který tendr už jednou pro nedostatky zrušil, a může tak učinit znovu. Záleží na tom, jestli předseda úřadu Petr Mlsna přistoupí na argumenty dopravního podniku v podaném rozkladu, který leží právě na jeho stole.

Další šrám tendru za 25 miliard na dostavbu metra D: hodnotitelé nabídek dostali výhrůžný e-mail

Číst článek

„DPP vždy postupuje striktně podle zákona o zadávání veřejných zakázek a v souladu s povinností péče řádného hospodáře,“ popsal generální ředitel Petr Witowski a dodal, že sice očekával o zakázku velkou bitvu, některé praktiky jsou ale podle něj nepřijatelné.

Narážel při tom na informaci, o které v úterý informoval právě server iROZHLAS.cz a Radiožurnál. Tedy že členům hodnoticí komise bylo před jejich rozhodnutím o vyloučení nejlevnější nabídky vyhrožováno.

„Místo toho, aby probíhala férová soutěž, je vyvíjen nátlak na členy představenstva DPP, dozorčí rady DPP či Rady hl. m. Prahy, a dokonce bylo vyhrožováno e-maily pod smyšlenými jmény samotným členům hodnoticí komise. V souvislosti s tím, čemu byli členové komise i samotný podnik vystaveni, zvažujeme další právní kroky,“ řekl Witowski s tím, že takové chování je zcela mimo akceptovatelné meze.

Mluvčí firmy Vinci už na začátku týdne serveru iROZHLAS.cz řekla, že s výhrůžkami jejich firma neměla nic společného. „Přijde nám to zcela absurdní a za hranou,“ reagovala Štočková tehdy na dotaz redakce s tím, že různé události okolo tohoto tendru ve firmě vzbuzují minimálně velká podezření, „že se děje něco nekalého“.

‚Zakázkový Yetti.‘ Právníci dopravního podniku tepou antimonopolní úřad za zrušený tendr na metro

Číst článek

Generální ředitel skupiny Vinci Construction CS Martin Borovka a předseda představenstva skupiny Porr Martin Hanáček pak posílali vedení a členům dozorčí rady dopravního podniku ještě před jejich rozhodnutím dopis, ve kterém o svém možném vyloučení spekulovali. Oba zástupci firem hodnotili takový krok za „protizákonný a možná i trestný“. A avizovali, že se budou proti tomuto bránit všemi prostředky.

„Chceme Vás, jako členy dozorčí rady dopravního podniku se vší vážností předem upozornit, že jakékoli rozhodnutí proti ekonomickým zájmům města a na úkor veřejných prostředků může mít dopad, a to jak v soukromoprávní, tak i v trestněprávní rovině. Chceme Vás také informovat, že každý náznak protiprávního jednání, jehož budeme v tomto případě v pozici poškozených svědky, budeme veřejně označovat a informovat o něm důsledně všechny orgány, které jsou k posouzení takových skutků ze zákona oprávněny,“ varovali oba v dopise, který má redakce k dispozici.

Hřib: Pokud budou pochyby, chci audit

Podle náměstka pro dopravu a zároveň předsedy dozorčí rady dopravního podniku Zdeňka Hřiba (Piráti) je rozhodnutí o zakázce zcela v režii představenstva městské firmy a jejího ředitele Witovského.

Po rozhodnutí představenstva má dozorčí rada obdržet kompletní informaci včetně posudků. Lze očekávat, že po odvoláni neúspěšných uchazečů bude o zakázce rozhodovat ÚOHS, jakožto zákonem určený nestranný arbitr,“ nastínil možný postup Hřib.

Pokud by i poté zůstal jakýkoliv stín pochybnosti, budu požadovat audit celé zakázky,“ dodal.

Tomáš Pika, ike Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme