Hejtmani se s vládou budou soudit kvůli dotacím pro železnici

Krácení dotací do krajů víc než dvě hodiny řešili hejtmani s vládou. Do krajů má totiž příští rok odejít o 600 milionů korun méně. Podle hejtmanů budou chybět peníze především na regionální dopravu. Trvají na tom, aby Nečasův kabinet dodržel memorandum o finanční podpoře regionální dopravy, které s nimi uzavřela úřednická vláda Jana Fischera.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Premiér Petr Nečas a předseda AK a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek

Premiér Petr Nečas a předseda AK a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek | Zdroj: ČTK

Hejtmani s kabinetem premiéra Fischera v roce 2009 uzavřeli memorandum, které zaručovalo dotaci ve výši téměř 2,6 miliard korun po dobu deseti let. Kraje požadují dodržení memoranda, vláda však zpochybňuje jeho právní závaznost.

Podle premiéra Petra Nečase jde o politickou deklaraci, která není na jiné vládě vymahatelná. Například proto, že o ní, jako o čerpání ze státního rozpočtu, nerozhodla sněmovna. Podle něj by memorandum v případě právní platnosti bylo ‘nebezpečným precedentem‘.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kraje nesouhlasí s krácením dotací na regionální železniční dopravu. Chtějí se obrátit na soud. Hostem Ozvěn dne byl šéf Asociace krajů a hejtman JM kraje Michal Hašek.

„Samozřejmě, že každému premiérovi by se líbilo zavázat si tu zájmovou skupinu, tamtu zájmovou skupinu, tam slíbit memorandem stovky milionů, tam desítky milionů, tam dokonce miliardy. Ale já bych to považoval za velice špatnou cestu. Ten krok našich předchůdců považuji za chybný,“ uvedl premiér.

Kraje s tím nesouhlasí a proto se, jak po jednání s vládou zopakoval předseda Asociace krajů a hejtman Jihomoravského kraje, Michal Hašek, obrátí na soud.

„Po skončení jednání jsem předal panu premiérovi, ministru financí a ministru dopravy právní dokument, výzvu k plnění memoranda. Pokud vláda nebude konat v souladu s memorandem, jsme připraveni se obrátit na soud. Nechceme věc dramatizovat, nicméně si myslíme, že smlouvy by se měly dodržovat,“ řekl Hašek.

V Ozvěnách dne Hašek připomněl, že memorandum vznikalo v roce 2009 tak, že kraje zkrátily celkově regionální železniční dopravu až o 12 procent. „Bylo to velmi tvrdé vyjednávání řadu měsíců, kterého se účastnil Úřad vlády, ministerstvo dopravy, ministerstvo financí a všech 14 krajů. Výsledkem bylo memorandum a my jsme přesvědčeni o tom, že je to platná smlouva,“ řekl.

Hašek: Snížení dotací může omezit počet vlakových spojů

Podle Michala Haška může snížení dotace o 600 milionů korun znamenat omezení vlakových spojů. „V příštích týdnech dál poběží sestavování grafikonů jízdních řádů jak pro rychlíky, tak pro regionální vlaky, nicméně visí tu velká pochybnost v podobě výsledných čísel. A tam může ve finále znamenat i zúžení objednávky regionální železnice u ČD,“ vedl.

Ohroženy podle něj mohou být i dotace, které byly poskytnuty Českým drahám z fondu EU na modernizaci vozového parku.

Podle premiéra Petra Nečase by kraje chybějící peníze na dopravu mohly nají ve vlastních rozpočtech. V této souvislosti připomněl, že zatímco stát o 10 procent snížil objem platů ve státním sektoru a tento objem zmrazil na tři roky, tak v krajích objem platů pro krajské úředníky neustále rostou.

„Kraje mají poměrně elegantní metodu udělat to úplně stejně jako stát. A hned budou prostředky pro financování regionální dopravy,“ uvedl premiér.

Šíp: Kraje si musí rozmyslet, kde udržovat nevytížené vlaky

Podle bývalého generálního ředitele Českých drah Emanuela Šípa si kraje musí rozmyslet, kde udržovat nejméně vytížené vlaky. Situace se totiž podle něj už nezlepší.

„Tam, kde regionální železniční trať hraje určitou páteřní roli, kde je dostatek cestujících, by se naopak mohlo i přidat. Ale existuje řada linek i tratí, kde bohužel z řady důvodů, ne vždycky objektivních, jedou vlakem 2 či 4 cestující. Takže kraje si skutečně musí rozmyslet, co mají a nemají financovat,“ uvedl.

„Myslím, že vzhledem k celkovému vývoji, určitě dotace půjdou spíš dolů, nebo budou stagnovat, než že by nějak rostly,“ dodal

Michal Hašek v této souvislosti připomněl, že ještě před uzavřením memoranda v roce 2009, museli hejtmani v krajích zkrátit regionální železniční dopravu o 12 procent. „Teprve po redukci, kde se selektovaly málo využívané tratě, byl stav zafixován do memoranda,“ zdůraznil.

Věra Pfeifferová, bre, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme