Delší a s jednou kabinou. V ‚nejoptimističtějším‘ scénáři bude lanovka na Ještěd v provozu v roce 2029

Visutá lanovka na Ještěd v Liberci bude mít nejspíš jednu kabinu na dvou lanech a bude prodloužená ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. Tuto variantu ve čtvrtek vybrali liberečtí zastupitelé, pro jich hlasovalo 29 ze 32. Lanovka je od tragické nehody z října 2021 po 90 letech mimo provoz. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) při nejoptimističtějším scénáři očekává, že by nová lanovka mohla být v provozu od ledna 2029.

Liberec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Město Liberec začne jednat s ministerstvem dopravy a s Českými drahami o možnosti získání pozemků a staveb lanovky na Ještěd

Visutá lanovka na Ještěd v Liberci bude mít nejspíš jednu kabinu na dvou lanech a bude prodloužená ke konečné tramvaji v Horním Hanychově | Foto: Eva Malá | Zdroj: Český rozhlas

Zastupitelé vybírali ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu. Kromě vybrané varianty a původní kyvadlové přicházela v úvahu ještě oběžná lanovka s malými kabinami. Pro zvolenou variantu s jednou kabinou na dvou lanech přezdívanou tramvaj bylo i 58 procent respondentů ve veřejné anketě, v níž hlasovalo 1668 lidí.

„V dalším kroku bude zpracovávána zadávací dokumentace formou design and build (navrhni a postav),“ řekl primátor. V ideálním případě by výstavba lanovky měla začít v roce 2026.

Policie už nestíhá České dráhy kvůli zřícení lanovky na Ještěd. Rozhodli o tom liberečtí žalobci

Číst článek

Podle ekonomické analýzy, která byla součástí podkladů pro zastupitele, by v prvních letech po zprovoznění měla lanovka přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.

V analýze se počítá s cenou pro jednu cestu ve výši 400 korun, pro Liberečany za 200 korun. Návratnost vynaložené investice by měla být mezi 13 až 18 lety s tím, že za roky 2026 až 2045 bude potřeba do lanovky investovat 720 až 772 milionů korun.

Samotné vybudování lanovky si vyžádá odhadem 360 až 440 milionů. Kabina takzvané tramvaje pojme až 100 lidí, kapacita kabin u kyvadlového provozu byla 35 míst.

Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje se prodlouží o dalších 770 metrů. Zatím je sice lanovka ve vlastnictví Českých drah, s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá.

Kyvadlová, oběžná nebo tramvaj na lanech. Město Liberec představilo varianty lanovky na Ještěd

Číst článek

S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo Českých drah. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat na květnovém zasedání.

Lanová dráha je mimo provoz od konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin, a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla k dolní stanici, zastavit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme