Nejbohatší muž Indie chce znovu oživit Campa-colu. Obdobu amerického pití chce postavit na patriotismu

Žvýkačky, džíny nebo hamburgery - to všechno jsou symboly amerického stylu života a kultury. Možná nejsilnějším symbolem Ameriky, který se rozšířil skutečně po celém světě, je ale Cola a s tím i její napodobeniny, například Campa-cola. Nejbohatší muž Indie se teď rozhodl tuhle starou značku nealkoholických nápojů koupit a chce ji znovu vybudovat na vlně nostalgie a indického patriotismu.

Nové Dillí Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Campa cola

Campa-cola vznikla v 70. letech | Zdroj: Profimedia

Campa-cola je stará značka, která upadla v zapomnění. Vznikla v 70. letech a dosáhla tehdy velké popularity. Není divu, když vlastně neměla žádnou pořádnou konkurenci.
Indie byla tehdy zemí s řízeným socialistickým hospodářstvím a vláda různými zákony regulovala podnikání cizích firem.

Americká Coca-cola v polovině 70. let nechtěla předat svoje podnikání a výrobní postupy většinově indické firmě a tak se musela z Indie stáhnout. A tím nastaly zlaté časy právě pro Campa-colu.

V zásadě to bylo něco jako česko-slovenská Kofola. Odpověď na mocnou přitažlivost americké koly, která se stala symbolem amerického způsobu života. Ostatně podobných napodobenin byla v tehdejší východním bloku spousta – třeba polská Polo Cockta, ale i mnohé další.

Společné mají tyhle značky to, že většinou upadly v zapomnění a pokud stále existují, tak jejich podíl na trhu je minimální. Výjimkou jsou v zásadě jen značky, které se udržely v menším lokálním měřítku nebo na trzích, které se západním firmám neotevřely.

Rusko chce nahradit známé značky. Místo Coca-Coly, Fanty a Spritu přichází CoolCola, Fancy a Street

Číst článek

Kromě Kofoly je to dodnes prosperující íránská značka ZamZam, která vyrábí dobrou kolu, pomerančovou limonádu i další příchuti.

Pocit nostalgie

Indický trh se také v 90. letech postupně liberalizoval a západní firmy se na něj vrátily, včetně Coca-coly, kterou část indické konkurence skoupila a část téměř úplně vytlačila, což byl i případ Campa-coly. Teď se ale tahle značka stala součástí podnikatelského impéria nejbohatšího Inda Mukéše Ambáního.

Vypadá to, že chce značku oživit pomocí kampaně zaměřené na pocit nostalgie u dnešních čtyřicátníků a na tradičním indickém apelu na soběstačnost a domácí produkci. Jestli na to bude slyšet i v průměru velmi mladá indická populace, to se teprve uvidí.

Ondřej Himmer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme