Výluka na trati z Pardubic do Hradce Králové. Želeničáři otestovali nový most i parní lokomotivou

Stavbaři v Pardubicích prováděli zátěžové zkoušky nového železničního mostu přes Labe. Posílali na něj lokomotivy a měřili průhybnost mostní konstrukce při velkém zatížení. V jednu chvíli tak most zatěžovalo 500 tun. Testovali tím odolnost přemostění krátce před jeho plánovaným otevřením 19. prosince a koncem několikaměsíční vlakové výluky na trati z Pardubic do Hradce Králové.

Pardubice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odborníci potřebovali změřit průhyb nosné konstrukce ve chvíli, kdy ji zatíží vlaky

Odborníci potřebovali změřit průhyb nosné konstrukce ve chvíli, kdy ji zatíží vlaky | Foto: Josef Vostárek | Zdroj: ČTK

Vlaky po mostě poprvé pojedou 19. prosince, řekl projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner. „Je to zajímavý most, tak si zaslouží zajímavá vozidla. Parní lokomotiva má asi 170 tun, motorová má asi 120 tun. Používáme k tomu na další zatížení zatěžovací vozíky a ještě jednu naši stavební lokomotivu,“ řekl Mitlöhner Českému rozhlasu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Železničáři testují zátěž nového mostu přes Labe, zkoušky na místě sledoval redaktor Ondřej Wolf

Odborníci potřebovali změřit průhyb nosné konstrukce ve chvíli, kdy ji zatíží vlaky. Projektová dokumentace určuje, jak se most má chovat. Zkouškou se ověří vlastnosti mostu. „Nejdřív se měří nezatížená konstrukce. Každý mostní díl se pak zatěžuje nezávisle. Projektová dokumentace stanoví, v jakém místě a jaká má stát zátěž. Je to na celý den,“ popisuje průběh testů Mitlöhner.

Most má tři pole, ocelovou nosnou konstrukci, střední obloukové pole má 80 metrů a překlenuje celé řečiště Labe. Každé krajní pole má 30 metrů. Životnost mostu se projektuje na 100 let. Investice je součástí modernizace trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Jak se mění most

Stavba úseku začala v květnu 2021. Stavební firma nejdřív původní ocelový most, který měl jednu kolej, posunula do provizorní polohy, aby trať mohla být v provozu i po dobu výstavby nového mostu.

Rychlejší spojení a zčásti dražší jízdné. Platí nové jízdní řády pro vlaky, České dráhy zdražují o desetinu

Číst článek

„Jednotlivé nosné konstrukce nového mostu se kompletovaly na břehu a pak se vysouvaly nad řeku. Ještě nás čekají dokončovací práce, pracuje se na zabezpečovacím zařízení, což je náročná akce, probíhají montáže zařízení na výhybkách, návěstidla, dynamická zarážedla," vypočítává Jan Mitlöhner.

Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové je dlouhodobě zatížená silnou dopravou. Stavba je investicí Správy železnic, stát bude kolem 2,7 miliardy korun. Jednotlivé části se zprovozňovaly postupně.

V Rosicích je hotový podchod a nástupiště, hotová je zastávka v Semtíně nebo nová zastávka Stéblová obec. Dvě koleje má trať do Hradce už také v úseku Stéblová - Opatovice nad Labem. Zdvoukolejnění poslední části v úseku z Opatovic nad Labem do Hradce Králové Správa železnic připravuje.

Ondřej Wolf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme