Vědci vypěstovali myší embrya ve vesmíru. V budoucnu by se v něm mohli rozmnožovat i lidé

Japonským vědcům se na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) podařilo při prvním experimentu svého druhu za podmínek mikrogravitace vypěstovat myší embrya, která se běžně vyvíjela. Studie naznačuje, že by mohlo být do budoucna možné, aby se ve vesmíru rozmnožovali i lidé, uvedla agentura AFP.

Tokio Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS)

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) | Zdroj: NASA

Jde o „vůbec první studii, která ukazuje, že se savci mohou být schopni rozvíjet ve vesmíru,“ píše se ve společném prohlášení národního institutu Riken a univerzity v Jamanaši.

Výzkumníci včetně těch z japonské vesmírné agentury JAXA vyslali zmrazená myší embrya v raném stadiu vývoje na Mezinárodní vesmírné stanici v srpnu 2021. Astronauti je na orbitě rozmrazili pomocí speciálního zařízení a čtyři dny je pozorovali.

Vulkanolog Brož míří do Evropské kosmické agentury. ‚Nestává se často, že ovlivníte vesmírný výzkum,‘ říká

„Embrya kultivovaná v podmínkách mikrogravitace se normálně vyvinula v blastocysty,“ uvedli vědci s odkazem na buňky, z nichž se následně vyvine plod a placenta.

Experiment „jasně prokázal, že gravitace nemá žádný významný vliv,“ uvedli vědci ve studii zveřejněné v odborném časopise iScience. Odborníci také při analýze blastocyst zaslaných zpátky na Zemi nepozorovali žádné významné změny DNA.

Do budoucna ale bude podle vědců potřeba blastocysty vyvinuté ve vesmíru implantovat do myší, aby se prokázalo, že se plod bude dál normálně vyvíjet.

Tento a další podobné výzkumy mohou být důležité pro budoucí objevování vesmíru a zejména očekávané mise, při kterých chce lidstvo vystavět kolonie na Měsíci či Marsu.

To nyní plánuje například americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v rámci programu Artemis, jehož cílem je do konce tohoto desetiletí vrátit člověka na Měsíc a následně založit dlouhodobou lunární kolonii jako základnu pro budoucí lety na Mars.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít