‚Každý rok byly pohřby kolegů.‘ Práškovací ikona Čmelák slaví šedesátku, lety v něm byly nebezpečné

Práškovací letoun Čmelák slaví 60 let od prvního vzletu. Jednomotorový žlutý dolnoplošník společně vyvinuly továrny Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Roli dostal Čmelák i v legendární komedii Vesničko má středisková. Ve skutečnosti ale byly lety v něm nebezpečné a zahynuly v něm desítky pilotů.

Kunovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Práškovací letouon Čmelák

Práškovací letouon Čmelák | Foto: Michal Sladký | Zdroj: Český rozhlas

Poprvé se československý zemědělský letoun určený k práškování a postřiku vznesl 29. června 1963. Dostal přezdívku Čmelák a ve filmu Vesničko má středisková se v něm svezl Július Satinský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čmelák slaví šedesátku. Toto práškovací letadlo bylo velmi oblíbené, zahynuly v něm ale desítky pilotů

„Těch katastrof bylo moc. Každý rok jsem chodil na pohřby kolegům,“ říká Petr Jarocký, šéfpilot společnosti Aircraft Industries, která je nástupcem Letu Kunovice. „Motor byl poddimenzovaný a váha byla, jaká byla.“

Ve Čmeláku nalétal Jarocký stovky hodin. „Opravdu to bylo riziko. Létám celý život, i zkušební lety a ty jsou složité a nebezpečné. Ale létání s Čmelákem je ještě nebezpečnější,“ zdůrazňuje.

To potvrzuje i další bývalý pilot Čmeláka Josef Studený. „Bylo to dobré letadlo do dobrých podmítek. A pilotovi neodpouštělo chyby,“ glosuje.

‚Zahynuli, uhořeli‘

„Práškaři“ létali tři až pět metrů nad zemí a k tragédiím neměli daleko.

Z práškovacího čmeláka bojovým letounem. Jediný prototyp mají v muzeu na Uherskohradišťsku

Číst článek

„Když jsme začínali v letecké škole Holešov, tak jako první nám ukázali album, kde bylo 50 předcházejících spolupracovníků. A čtyři zahynuli na Čmeláku. To letadlo neodpouštělo chyby. A hlavně když se přetížilo. Tam když se přidal plyn, tak čmelák reagoval zvýšeným hlukem,“ popisuje Studený a dodává:

„Máme spolužáky, kteří zahynuli, uhořeli.“

On sám také nebyl daleko od pádu. „Vydrolil se mi čep na válci. Naštěstí to bylo v té fázi letu, kdy jsem mohl zahodit náklad a kdy jsem byl kousek od letiště, ze kterého jsem vzlétal. Takže jsem znovu přistál. Ale kdyby se to stalo o minutu později, tak tu nejsem,“ popisuje.

„Můj tchán byl zkušený pilot, nejlepší v republice. Chytil dráty a zabil se. Tak to bylo,“ dodává Jarocký.

Práškovací letoun Čmelák | Foto: Michal Sladký | Zdroj: Český rozhlas

Zahlédnout dnes Čmeláka nad polem už se jen tak nepoštěstí. Vystavují ho ale například v Leteckém muzeu v Kunovicích.

„Máme Čmeláka Z-37, což je jeden z prvních, vyrobený byl v těch prvních sériích. Má výsostné označení ne československé, ale východoněmecké,“ láká ředitel muzea Martin Hrabec.

Čmeláků se vyrobilo přes 700 kusů. Létalo se s nimi nejen v Evropě, ale i v Indii, Iráku nebo ve Spojených státech.

Michal Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme