Česko, země příběhů o dálničním spojení

Česká republika je země v srdci Evropy, díky své ideální poloze umožňuje skvělou dostupnost na východ i na západ. Kdo si aspoň matně vzpomene na reklamu, kterou se před dvěma desítkami let snažilo Česko nalákat zahraniční investory, musí se hořce smát. Zemí v srdci Evropy sice Česko zůstalo, o skvělé dostupnosti kamkoliv ovšem nemůže být ani řeči.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice D1, Koberovice, ilustrační foto

Když se člověk vrací autem ze zahraničí, často získá pocit, že se vrací tak o 30 let zpátky do minulosti (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Česko dodnes nezvládlo ani napojení dálniční sítě na okolní země. O výstavbě dobré vnitrozemské dálniční infrastruktury ani nemluvě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Julie Hrstková: Česko, země příběhů o dálničním spojení

Teď ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje, že stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic a 18 kilometrů silnic I. třídy. Díky velké rozestavěnosti se má letos otevřít celých 15,4 kilometru nových dálnic, příští rok až 118 kilometrů.

Z pohledu do minulosti jde určitě o skvělou zprávu. Připomeňme, že v posledních dvou letech se v Česku otevřelo necelých 50 kilometrů dálnic. Za minulou dekádu, tedy v letech 2010 až 2020, to bylo celkem 150 kilometrů. Aktuální sliby naznačují, že by se mohlo povést to, o čem na podzim 2018 hovořil někdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). A to dokončit celou dálniční síť do roku 2030.

Stát má všechny trumfy

Plány znějí skvěle, o to horší je realita. Když se člověk vrací autem ze zahraničí, často získá pocit, že se vrací tak o 30 let zpátky do minulosti. Přechod z dálnice na pidisilnici lemovanou kasiny a bordely, kde mají své nezastupitelné místo plastoví trpaslíci, není zrovna vizitkou vstupu do vyspělé země v srdci Evropy.

Mezitím co čeští politici odvážně plánují desítky i stovky kilometrů nových dálnic, aby nakonec slavnostně stříhali pásky na pětikilometrových úsecích, jež často na nic nenavazují, v Polsku skutečně postavili a zprovoznili tisíce nových kilometrů.

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů. Rozestaví se hlavně úseky D35, D55

Číst článek

O co méně dálnic Česko postavilo, o to víc si o nich můžeme číst ve zprávách Nejvyššího kontrolního úřadu. Dříve byly dálnice předražené, pak měl stát problémy s jejich přípravou a aktuálně nezvládá ani jejich opravy a nemá přehled o tom, v jakém jsou stavu.

V průběhu let se také mnohokrát měnil stavební zákon, který měl mimo jiné zlepšit výkup pozemků a stavby zjednodušit a hlavně zrychlit. Před necelými třemi lety vznikl dokonce Zákon o liniových stavbách, který má urychlit výstavbu klíčové infrastruktury.

Jeho novelu, která hlavně stanovila lhůtu, v níž se mají všechny úřady vyjádřit, vláda schválila letos v březnu. A i když se nově stanovený termín čtyř let zdá hodně dlouhý, je to výrazné zlepšení oproti současným 13 rokům přípravy. Pokud se tedy podaří prosadit i ve skutečnosti.

Stát má všechny trumfy v ruce, aby konečně spojil Česko se zbytkem Evropy pomocí dálnic. A jak ujišťuje ministerstvo dopravy, má na to dostatek prostředků. Budeme si držet palce. Není nutné oslavit čtvrtou desítku let existence samostatného Česka slavobránou nad silnicí u vjezdu do země, na které mají problém se vyhnout dvě protijedoucí auta.

Autorka je komentátorka Hospodářských novin

Julie Hrstková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme