Globální značky čelí problémům kvůli postoji k válce v Gaze. Zákazníci bojkotují McDonald’s i Starbucks

Některé světové značky se potýkají s nevolí zákazníků kvůli svým postojům ke konfliktu v Pásmu Gazy. Ať už se zastávají Izraele, nebo Palestiny, setkávají se negativní reakcí, která má dopad i na jejich byznys. Týká se to globálních značek jako McDonald's, Starbucks a Ben & Jerry’s.

Gaza Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

I Starbucks se potýká s propadem svých akcií

I Starbucks se potýká s propadem svých akcií | Foto: Vincent Alban | Zdroj: Reuters

Krátce po útoku Hamásu na Izrael sedmého října začaly izraelské pobočky McDonald's rozdávat tamním vojákům, kteří se chystali na odvetu, jídlo zdarma. Oficiálně to komunikovali s tím, že rozdali tisíc jídel.

Na to reagovaly blízkovýchodní země, které nesouhlasí s izraelskou invazi v Pásmu Gazy. Jejich obyvatelé po sociálních sítích i různými dalšími kanály začali šířit výzvu k bojkotu značky a zároveň ji i uskutečňovat.

Pobočky McDonald's v blízkovýchodních zemích, jako je třeba Kuvajt, Malajsie nebo Pákistán, vydaly prohlášení, ve kterém se jasně distancovaly od členů izraelských poboček.

McDonald's provozuje na celém světě přes 40 tisíc restaurací s rychlým občerstvením, pět procent z toho je na Blízkém východě. Centrála McDonald's ve Spojených státech se snaží korigovat situaci a říká, že v každé zemi mají její restaurace pod správou lokální firmy a nejde tedy o stanoviska McDonald's jako celé společnosti.

Bojkoty přesto pokračují a na Blízkém východě zaznamenává společnost výrazný finanční propad.

Káva s politickým poselstvím

V případě Starbucksu nejde ani tak o činy firmy jako o vyjádření, které zaznělo od jejich zaměstnanců. Starbucks má od roku 2021 poměrně silné odbory, které na svých oficiálních sociálních sítích zveřejnily heslo „Solidarita s Palestinou“, což způsobilo hněv některých zákazníků.

Je tu příležitost k posunu, tvrdí Netanjahu o propouštění rukojmích. Válka podle něj bude trvat

Číst článek

Starbucks se ve Spojených státech a nejen tam potýká s vandalismem, útoky a bojkotem. Vedení společnosti se vše snaží mírnit, tvrdí, že jde o dezinterpretaci toho, za co kavárenský gigant bojuje.

Firma prý odsuzuje jakýkoliv konflikt a násilí v regionu, přičemž nezmiňuje ani Izrael, ani Palestinu a uvádí, že jí jde hlavně o mír a lidstvo. I Starbucks se ovšem potýká s propadem svých akcií.

V případě společnosti Ben & Jerry’s jde spíše o spor na nejvyšších místech firmy a nad ní. Dozorčí rada Ben & Jerry’s vyzvala k okamžitému příměří v Gaze. To se ale nemusí líbit její mateřské společnosti Unilever, která má pod sebou kromě této zmrzlinové značky třeba kosmetickou značku Dove nebo zmrzliny Magnum.

Na toto téma obě společnosti totiž už vedly konflikt v roce 2021, kdy představenstvo Ben & Jerry’s oznámilo, že přestává prodávat své produkty v okupovaných částech palestinského území s tím, že tamní porušování lidských práv Izraelem se neshoduje s hodnotami společnosti.

Proti tomu se výrazně ohradila mateřská společnost Unilever. Aby předešla takovým krokům, tak prodala licenci izraelským společnostem. Firma je kvůli tomu dokonce žalovala. Nyní to vypadá, že by se na obzoru mohl objevit další spor.

Dozorčí rada na to reaguje tvrzením, že se různé protesty konají po celém světě a lidé obecně vyjadřují své názory. Proč by se to tedy nemělo týkat také korporátního světa, podotýká firma.

Pavlína Nečásková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme