Bez kapky paliva. Solar Impulse 2 vyletěl na poslední etapu cesty kolem světa

Bez jediné kapky paliva vyrazilo švýcarské letadlo Solar Impulse 2 na cestu z Káhiry do Abú Zabí. Letoun na solární pohon tak po šestnácti měsících a četných komplikacích dokončí svůj oblet Země, který má propagovat obnovitelné zdroje energie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přistání Solar Impulse 2 v Káhiře. Letoun po přistání na káhirském letišti

Přistání Solar Impulse 2 v Káhiře. Letoun po přistání na káhirském letišti | Foto: Štěpán Macháček | Zdroj: Český rozhlas

Let by měl trvat asi 48 hodin, takže na nebi nad Abú Zabí by se letadlo mělo objevit někdy v úterý velmi brzy ráno. Z Káhiry poletí pilot Bertrand Piccard přímo, cestu by mu mohly ztížit vysoké teploty, které teď na Blízkém východě panují.

V teplém a řídkém vzduchu nad Arabskou pouští je totiž pro motory složitější hnát letoun kupředu. Bude těžší i hospodařit s energií v bateriích, aby vydržela celou noc.

Piccard se proto bude držet vysoko v atmosféře, kde je chladněji a bude muset velkou část letu strávit na dýchacím přístroji. Problémy si ale moc nepřipouští.

„Bude to vyčerpávající, ale jsme na to trénovaní. Připravovali jsme se v simulátoru a taky při všech předchozích letech, takže je to v pohodě,“ řekl před startem Piccard, který se v kokpitu Solar Impulse 2 po jednotlivých etapách střídal se svým krajanem André Borschbergem.

Pokud do cíle dorazí, stane se Solar Impulse 2 prvním letadlem na sluneční energii, které obletělo Zemi.

Propagace obnovitelných zdrojů

Energii letoun získává z víc než 17 tisíc fotovoltaických článků, které přes den nabíjí baterie, aby motory fungovaly i v noci. Letadlo z uhlíkových vláken, s rozpětím křídel přesahující Boeing 747 a s hmotností rodinného vozu, může vyletět až do výšky asi 8500 metrů.

Bertrand Piccard se svým kolegou André Borschbergem pomocí projektu chtějí propagovat obnovitelné zdroje energie. Ty podle nich mají nejet dostat elektřinu k těm nejchudším do nejodlehlejších vesnic, ale oba muži je považují i za budoucnost letectví.

Piccard v rozhovoru pro BBC odhadl, že už do deseti let budou elektrická letadla vozit na krátké a střední vzdálenosti až 50 pasažérů. Díky solární energii budou navíc smět přistávat i v obydlených oblastech, protože nebudou hlukem rušit okolí.

Trasa letounu Solar Impulse 2 | Foto: Český rozhlas

ČRo, Ondřej Klapal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme