Právník Michal žádal jako provizi ze zakázky pro DPP 50 procent firmy, tvrdí podnikatel

Ve čtvrtek Radiožurnál zveřejnil sérii reportáží o skupině kolem právníka z pražské advokátní kanceláře MSB Legal (dříve Šachta & Partners) Davida Michala a o podezření, že právník tlačí na podnikatele, aby jim vypláceli podivné provize ze zakázek Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Poté, co reportéři všechny zúčastněné konfrontovali, se rozhodl jeden z podnikatelů, Jindřich Špringl, promluvit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Snímek z lednové schůzky. U stolu sedí právník David Michal, lobbista Pavel Dovhomilja a šéf auditu dopravního podniku Jan Kopecký

Snímek z lednové schůzky. U stolu sedí právník David Michal, lobbista Pavel Dovhomilja a šéf auditu dopravního podniku Jan Kopecký | Foto: Český rozhlas

Za co ty peníze byly?

Musím se vrátit trochu do minulosti. Jako jednatel společnosti Saab Česká republika jsem se setkal s panem Davidem Michalem jako zástupcem advokátní kanceláře Šachta & Partners v roce 2008. S touto advokátní kanceláří jsme řešili projekt pro dopravní podnik. Tato kancelář měla s dopravním podnikem smlouvu na právní služby.

V té době jsme vyjednávali jako člen sdružení s AŽD (AŽD Praha je výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v dopravě - pozn. red.) smlouvu. Při finální negociaci padaly různé návrhy na témata subdodavatelů pro nás. Tam někde v této době již byl zámyslem získat nějaký profit, peníze z kontraktu, který se podepisoval.

Rozumím tomu správně, že ta provize byla formou subdodavatelů? Tedy že si tam dají své firmy?

Ano, přesně tak.

Víte, které jsou jejich firmy?

Samozřejmě že vím. Dělali jsme na to právní rozbor, spolu se švédskými kolegy. Ty firmy byly odmítnuty. Byly to firmy, které měly mateřské kořeny mimo Českou republiku.

Co to bylo konkrétně za firmy?

Jedna z nich byla Alseda (společnost s offshoreovou strukturou. Jako subdodavatel se v minulosti pohybovala kolem zakázek dopravního podniku - pozn. red.).

Právník MSB Legal tlačil na dodavatele dopravního podniku, chtěl podezřelé provize

Číst článek

Jak ale fungovala výplata peněz, o kolik šlo?

Jsou to požadavky na uplatnění určitých subdodavatelských firem. Nebo podílu ve společnostech, které řeší různé zakázky, nejen tuto jednu.

Dokážete vyčíslit, o kolik peněz jde?

Z jejich strany byla představa vždy co nejvyšší. Já osobně jsem byl v nějaké diskusi pod tlakem, kdy měli představu padesátiprocentního podílu ve společnosti, která to řešila. Vtip je ale v tom, že dnes to řeší společnosti jiné. To znamená, že pravděpodobně David Michal a na něj navázaní jedinci z toho nemají ani korunu. A to je ten důvod, proč se pořád se mnou chtějí scházet a pořád mají takové nebo onaké požadavky.

David Michal po vás chtěl 50 procent nějaké vaší firmy?

Ano.

Těch 50 procent mělo být výměnou za to, že budete pokračovat v zakázce, kterou jste vysoutěžili na dopravním podniku (jde o zakázku za 1,7 miliardy na dostavbu metra, pozn. red.)?

Tak nějak se to dá říct. Vnímal jsem, že je to na hraně. V posledních dnech, kdy jsem dostal do ruky dokument o stavu prověrky mé i mé společnosti, si myslím, že je čas přípravy trestního oznámení na pana Michala.

Janek Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme