Obyvatelé Bádenska-Würtemberska rozhodují o nádraží ve Stuttgartu
V Německu je první všelidové hlasování po 40 letech. Konkrétně obyvatelé Bádenska-Würtemberska rozhodují o další budoucnosti kontroverzního projektu nádraží ve Stuttgartu.
Stavba supermoderního podzemního nádraží, které má propojit Paříž s Bratislavou, rozděluje obyvatele Stuttgartu a okolí už dlouhou dobu. Poslední průzkumy naznačují, že 55 procent obyvatel Bádenska Würtemberska je pro stavbu, 45 proti. Paradoxně ten, kdo je proti, musí v referendu hodit do urny lístek s označením ano.
Příspěvek zpravodajky Českého rozhlasu v Německu Kláry Stejskalové o referendu v Odpoledním Radiožurnálu.mp3
Ovšem i v případě, že by odpůrci stavby, jejíž náklady se dnes odhadují kolem devíti miliard eur, zvítězili, neznamená to, jak vysvětluje profesor Rucht, že stavba nevznikne. To pouze otevírá možnost vládě Bádenska-Würtemberska vystoupit z financování projektu, ale stavbu mohou zaplatit například německé dráhy.
Otázkou tedy je, zda první všelidové hlasování po 40 letech má vůbec smysl. Profesor Dieter Rucht, který se specializuje na konflikty v demokratické společnosti, je přesvědčený, že ano.
„Vliv Stuttgartu je patrný i na dalších akcích. S tím přeškrtnutým logem přes žlutý nápis Stuttgart 21 se člověk setká dnes na většině mítinků a hlavně vyslalo to signál, že politická reprezentace nemůže jen tak občany při tak zásadních projektech obejít,“ řekl.
Přicházely tisíce lidí
Pondělí co pondělí se u nádraží ve Stuttgartu scházely tisíce lidí. Několikrát budovu obepnul lidský řetěz. Jako živé štíty se obyvatelé města postavili do cesty bagrům, které se snažily začít bourat. A vůbec největší vášně vyvolalo kácení dvě stě let starých stromů v zámeckém parku.
Ty stromy si nedovolil pokácet ani Hitler, řekla tehdy rozhořčená obyvatelka Stuttgartu.
„Je to nebezpečné, Stuttgart má porézní podloží, proto se tu nestavěly ani tunely,“ poukazuje poslankyně Annette Groth na další důvod, proč lidem stavba vadí. „ Navíc se příliš neví, že Stuttgart je po Budapešti druhým největším evropským městem s minerálními prameny a jejich existenci podzemní stavba také ohrožuje.“
V Bádensku-Würtembersku lidé kvůli prosazování projektu odstavili více než 50 let vládnoucí CDU a první zelený ministerský předseda Adolf Kretschmer vypsal referendum.