Mýtné budou platit i menší nákladní auta nad 3,5 tuny

Mýto budou od ledna platit i majitelé aut nad 3,5 tuny, tedy i menších nákladních automobilů. Rozhodla o tom poslanecká sněmovna.Dosud platily mýtné jen vozy nad 12 tun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstavba mýtné brány

Výstavba mýtné brány | Foto: estav.cz

I přes nesouhlas senátu poslanci znovu odsouhlasili také zavedení elektronických vinět místo dosavadních dálničních známek. Potvrdili i možnost převažování kamionů pevnými vahami ve vozovce, které je trnem v oku dopravců.

"Poslanci přehlasovali kromě senátorů také zdravý rozum," vyjádřil se mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Systém vážení je podle něj natolik nepřesný, že k pokutování neslouží nikde v Evropě. Rozšíření mýtného na malé náklaďáky mu nevadí.

Podle poslance Pavla Severy (TOP 09) by mýto mělo být i pro menší dopravce spravedlivější a výhodnější než dálniční známky. "Já se domnívám, že brzy nastane období, kdy skutečně budeme moc v rámci toho systému a struktury nastavovat to mýto rozumněji než dnes, kdy známka je stejně drahá pro každého, ať jezdí hodně nebo málo. Je to chytrém přístupu a využití a zpoplatnění té služby, ne jen o zakoupení známky," tvrdí Severa.

Normu naopak nepodpořil sociální demokrat František Bublan. "Já jsem pro to nehlasoval. Tam je totiž víc věcí, které jsou podivné. Spíše bych souhlasil s tou senátní verzí než se sněmovní. I tak se mi ale zase zdá, že je to zase nějaká lobby," vysvětlil Radiožurnálu.

Elektronické palubní jednotky potřebné k placení dodá opět společnost Kapsch, která mýtný systém v Česku postavila a pro stát provozuje.

Výše sazeb není zatím známá

Kolik budou dopravci za malé náklaďáky platit, není zatím jasné. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se o sazbách rozhodne během podzimu. Velké kamiony platí v průměru 4,05 koruny za kilometr, sazby se ale různí podle emisních norem Euro a počtu náprav. Schválená novela navíc nově umožňuje odlišit sazby podle dnů v týdnu, je tak například možné, že v pátek budou platby vyšší.

Elektronické viněty pro osobní vozy mají být zavedeny od ledna 2011. Je to krok k systému, ve kterém by osobní auta platila za ujeté kilometry, a nikoliv za rok. Zpočátku se však i s vinětami bude platit za časové období.

Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích přes 100 tisíc, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106 tisíc. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,5 milionu.

Veronika Malá, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme