České stíhačky byly připravené. NATO ale rozhodlo, že indický boeing doprovodí německé eurofightery

O tom, že indický Boeing 777, který ve čtvrtek letěl přes Česko a nehlásil se, nedoprovodily české stíhačky, rozhodlo velitelství NATO. Až později aliance nařídila aktivovat německé letouny Eurofighter, informoval mluvčí Generálního štábu Armády České republiky Jan Šulc.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indický Boeing nekomunikoval s českou letovou kontrolou. V Německu k němu musely startovat stíhačky

Indický Boeing nekomunikoval s českou letovou kontrolou. V Německu k němu musely startovat stíhačky | Foto: Youtube .com

České gripeny podle Šulce byly připravené zasáhnout proti indickému dopravnímu letadlu, které se pravděpodobně vinou špatně nastavené rádiové frekvence neohlásilo českým leteckým dispečerům.

Bezpečnostní incident nad Českem. Indické letadlo se nenahlásilo, startovaly k němu německé stíhačky

Číst článek

„Česká hotovost byla připravená, nacházela se ve vzduchu a mohla být v případě potřeby k letounu neprodleně přivolána,“ informoval Zpravodajský web Českého rozhlasu Šulc. „Byla schopna se přiblížit k letounu v řádu asi tří minut.“

Nadřízené velitelství NATO ale rozhodlo, že boeing pohlídá německé letectvo. „S ohledem na chování letounu, který dodržoval stanovený letový plán, rozhodlo nadřízené Společné operační středisko letectva (Combined Air Operations Centre) v Uedemu o aktivaci německých hotovostních stíhačů,“ vysvětlil Šulc.

Indický Boeing 777 způsobil poprask ve střední Evropě ve čtvrtek. Po odletu ze slovenského vzdušného prostoru se nehlásil české letové kontrole. Stroj se nechoval podezřele, přesto k němu v Německu poslali stíhačky, informovala německá služba pro bezpečnost leteckého provozu DFS. Pravděpodobně však šlo jen o chybu pilotů, kteří přepnuli na špatnou frekvenci.

Eurofighter Typhoon - Německo | Foto: Petr Bušta

Podle Šulce se nejednalo o neobvyklý případ. „Naše ostrá hotovost je aktivována kvůli tomu, že civilní letoun nenaváže kontakt, v průměru více než desetkrát za rok,“ vysvětlil Šulc.

O nasazení letounů nad jednotlivými členskými státy podle Šulce běžně rozhoduje NATO. „Nad členskými státy je integrovaný alianční systém protivzdušné a protiraketové obrany NATINAMDS. V rámci tohoto systému je vytvářený jednotný přehled o vzdušné situaci s využitím radiolokačních prvků jednotlivých členských států. K řízení systému jsou určená velitelství, která zastřešují určitou oblast,“ dodal Šulc. „Když si vezmete rychlost letového provozu, velikost jednotlivých členských států, tak je zapotřebí, aby tady byl širší přehled. V tu chvíli nebylo nutné přivolat českou hotovost. A protože letadlo dále nekomunikovalo, byla povolána německá hotovost. Byl to naprosto standardní případ, nic neobvyklého.“

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme