Záchranáři u vraku lodi Costa Concordia bojují s vysílením

Mnozí italští záchranáři, zasahující u ztroskotané výletní lodi Costa Concordia, jsou na pokraji sil. Někteří pracují i více než 24 hodin, přitom se vystavují velkému nebezpečí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Italský záchranář u vraku lodi Costa Concordia

Italský záchranář u vraku lodi Costa Concordia | Zdroj: Reuters

Záchranáři prohledávají zatopené kajuty a pátrají po možných přeživších. Úřady stále pohřešují 29 lidí. Práci záchranářů můžeme popsat jako kombinaci horolezectví a takzvaného cave divingu, tedy potápění v jeskyni. Oba sporty jsou velmi nebezpečné.

Loď se už naklonila téměř o devadesát stupňů. Nepotopené podlahy i zdi jsou velmi kluzké, což ještě můžou zhoršit vytékající oleje a palivo. Záchranáři k pohybu po nezatopené části plavidla používají často stejnou techniku a bezpečnostní jištění jako horolezci.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nasazení záchranářů mluvil v Ranním Radiožurnálu Nikola Bojčev

Pokud jde o prohledávání zatopených kajut, platí stejná pravidla jako pro jeskynní ponor - je třeba počítat se vzduchem pro návrat. Není možné udělat nouzové vynoření a je také mnohem obtížnější se v prostoru zorientovat. I s ohledem na množství trosek uvnitř lodě.

Italské úřady se po havárii obří výletní lodi obávají ekologické katastrofy

Číst článek

Záchranných prací se tak nemůže účastnit jakýkoli potápěč. Oficiální statistiky mluví o tom, že jen asi jedno procento proškolených potápěčů má dostatečné znalosti a je schopné bezpečně zvládnout ponor v uzavřeném prostoru.
Speciální trénink zahrnuje vhodný výběr vybavení, praktické cvičení speciálních plaveckých i jiných technik, seznámení s bezpečnostními riziky, pravidly vhodné regulace a nakládání s kyslíkovými bombami, komunikační signály, rizikové výstupy, včetně seznámení s psychologickou stránkou věci.

Co dál s vrakem

Jaká je budoucnost vraku? Bude záležet samozřejmě na míře poškození lodě. Při námořní nehodě se většinou plavidlo potopí do hlubin a vytvoří umělý útes, v tomto případě je Costa Concordia prakticky vyvržená na pobřeží.

Variant řešení je tedy víc, jednou z nich může být postupné rozřezání lodi. Její části by pak odvezli na širé moře a potopili tam. Vraky lodí se pak stávají domovem bohaté mořské flóry a fauny.

Milan Kopp, Nikola Bojčev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme