Průzkumná letadla, tankery i drony. Podívejte se, jaká spojenecká letadla létají podél ukrajinské hranice

Do bojových akcí se nezapojují, přesto se poblíž ukrajinské hranice pohybuje celá řada spojeneckých letadel. Radiožurnál pomocí serveru FlightRadar zmapoval, o jaké stroje se jedná. Často jde o drony, průzkumná letadla i tankery pro doplňování paliva jiných letounů za letu. Právě jejich přítomnost naznačuje, že tento výčet není úplný a že tam mohou hlídkovat i bojové letouny, které FlightRadar „nevidí“.

Kyjev Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Do bojových akcí se nezapojují, přesto se poblíž ukrajinské hranice pohybuje celá řada spojeneckých letadel

Do bojových akcí se nezapojují, přesto se poblíž ukrajinské hranice pohybuje celá řada spojeneckých letadel | Zdroj: koláž iRozhlas.cz

Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk

Vojenský bezpilotní letoun operující za každého počasí během dne i noci. Téměř v reálném čase dokáže poskytovat snímky rozsáhlých zeměpisných oblastí ve vysokém rozlišení. Během průzkumné mise dokáže zmapovat 100 000 km² terénu denně.

Informace poskytované letadly Global Hawk umožňují lepší zaměření pozemních cílů a větší ochranu vlastních jednotek působících v dané oblasti. Průzkumné údaje získané senzory je možné přenášet prostřednictvím výkonného datového spoje a satelitního komunikačního systému do pozemního řídícího a vyhodnocovacího střediska.

Pro zlepšení schopnosti přežití je Global Hawk vybaven obranným systémem, který se skládá z laserového výstražného přijímače, radarového varovného přijímače a rušícího systému. K oklamání nepřátelské protiletecké obrany slouží vlečená návnada ALE-50, která působí jako přednostní cíl, lákající nepřátelské rakety pryč od letadla.

Tento konkrétní stroj s kódovým označením FORTE 11 patří USAF a operuje ze základny Naval Air Airport Sigonella na Sicílii.

Dron RQ-4 Global Hawk americké armády (ilustrační snímek) | Zdroj: Profimedia

Posádka: 0 (ovládané na dálku 3 osobami)
Délka: 14,5 m
Rozpětí křídel: 39,9 m
Výška: 4,7 m
Nosná plocha: 42,7 m²
Prázdná hmotnost: 6 781 kg
Maximální vzletová hmotnost: 14 628 kg
Pohonná jednotka: 1 × dvouproudový motor Rolls-Royce F137-RR-100 o tahu 34 kN

Výkony
Maximální rychlost: 629 km/h
Dolet: 22 779 km
Dostup: 18 300 m
Výdrž: 32+ hodin

Boeing RC-135V/W Rivet Joint

Letadlo pro elektronický průzkum a elektronický boj létající ze základny Royal Air Force (RAF) ve Faifordu ve Velké Británii. Rok výroby 2018.

Letadlo pro elektronický průzkum a elektronický boj Boeing RC-135V/W Rivet Joint | Zdroj: Profimedia

Posádka: 2 piloti + 2 navigátoři + 21–27 členů posádky (v závislosti na misi)
Délka: 41,1 m
Rozpětí: 39,9 m
Výška: 12,8 m
Nosná plocha: 226 m²
Hmotnost prázdného letounu: 78 743 kg
Maximální vzletová hmotnost: 133 633 kg
Pohonná jednotka: 4 × dvouproudový motorCFM International F-108-CF-201 o tahu 98 kN

Výkony
Maximální rychlost: 933 km/h
Dostup: 15 240 m
Dolet: 6 500 km[5]

Boeing E-3 Sentry

Je to letoun včasné výstrahy a řízení vzdušného provozu (Airborne Warning and Control System, zkráceně AWACS)

NATO – Airborne Early Warning Force, operuje na základnách NATO po celém světě.  Občas k vidění i na letišti v Pardubicích a účastní se cvičení s českými gripeny. Dokáže operovat ve vzduchu až 10 hodin bez natankování paliva.

Boeing E-3 Sentry je letoun včasné výstrahy a řízení vzdušného provozu (Airborne Warning and Control System, zkráceně AWACS) | Foto: Robert Smith/MI News/NurPhoto | Zdroj: Reuters

Posádka: 4 (letová posádka), 13–19 (obsluha přístrojů)
Rozpětí: 44,42 m
Délka: 46,61 m
Výška: 12,6 m
Nosná plocha: 283,4 m²
Plošné zatížení: 555,4 kg/m²
Prázdná hmotnost: 73 480 kg
Max. vzletová hmotnost: 156 150 kg
Pohonná jednotka: 4x dvouproudový motor Pratt and Whitney TF33-PW-100A
Tah pohonné jednotky: 93 kN

Výkony
Cestovní rychlost: 579 km/h (313 uzlů, 360 mph)
Maximální rychlost: 855 km/h (461 uzlů, 530 mph)
Dolet: 7 400 km (10 hodin)
Dostup: 12 500 m

Boeing KC-135 Stratotanker

Letoun je určený pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu. Kromě doplňování paliva může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

Operuje z americké základny Rammstein v Německu. Unese až 90 719 kg paliva.

Boeing KC-135 Stratotanker je letoun určený pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu | Foto: Jon Hobley/MI News/NurPhoto | Zdroj: Reuters

Posádka: 3 (pilot, druhý pilot a operátor tankovacího zařízení) nebo 4 (navigátor)
Kapacita: 37 cestujících
Užitečný náklad: 37 648 kg (náklad), 90 719 kg (palivo)
Rozpětí: 39,88 m
Délka: 41,53 m
Výška: 12,70 m
Nosná plocha: 226 m²
Plošné zatížení: 647,3 kg/m²
Prázdná hmotnost: 44 663 kg
Max. vzletová hmotnost: 146 285 kg
Pohonná jednotka: 4× dvouproudový motor CFM56 (F108-CF-100)
Výkon pohonné jednotky: 96,2 kN (21 634 liber)

Výkony
Cestovní rychlost: 853 km/h ve výšce 9 144 m
Maximální rychlost: 933 km/h
Dolet: od 2 419 km (s přepravou 68 039 kg paliva) až do 17 766 km
Dostup: 15 240 m
Stoupavost: 24,8 m/s (1 490 m/min)

Tankovací letoun Airbus A330-243MRTT

Royal Netherlands Air Force (NAF). Operuje se základny poblíž nizozemského Eindhovenu.

Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) je tankovací letoun nové generace postavený na základě civilního dopravního Airbusu A330-200. Jednou z největších výhod použití A330 jako tankovacího letounu je jeho obrovská kapacita palivových nádrží. 111 000 kg paliva je uskladněno v křídlech, což umožňuje převážet v trupu náklad až do hmotnosti 43 tun.

Množství neseného paliva může být dále zvětšeno instalací podpodlahových palivových nádrží, které nijak neomezují kapacitu nákladového/přepravního prostoru. Další výhodou A330 MRTT je, že dvoumotorový A330 sdílí stejné křídlo jako čtyřmotorový A340. To dovoluje u A330 MRTT využít dva vnější úchytné body, na kterých jsou u A340 vnější motory, pro instalaci tankovacích podvěsů.

Tankovací letoun Airbus A330-243MRTT | Foto: Clément Alloing | Zdroj: Flickr | CC BY-NC-ND 2.0,©

Posádka: 2 piloti a operátor AAR
Kapacita: K dispozici jsou různé konfigurace včetně 291 cestujících (Spojené království) a 8 vojenských palet + 1 kontejner LD6 + 1 kontejner LD3 (nákladní oddíly ve spodních palubách)
Užitečné zatížení: 45 000 kg mimo palivo
Délka: 58,80 m
Rozpětí: 60,3 m
Výška: 17,4 m
Plocha křídel: 362 m²
Hmotnost prázdného stroje: 125 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 233 000 kg
Pohonné jednotky: 2× dvouproudový motor 2× Rolls-Royce Trent 772B nebo General Electric CF6-80E1A4 či Pratt&Whitney PW4170; každý o tahu 320 kN
Kapacita paliva: 111 000 kg max.

Výkony
Maximální rychlost: 880 km/h
Cestovní rychlost: 860 km/h
Bojový rádius: 1800 km s 50 tunami paliva po dobu 4 hodin
Přeletový dolet: 14 800 km
Dostup: 13 000 m

Lockheed Martin C-130J Super Hercules

Letoun patří USAF, tedy americkému letectvu. Konkrétně patří pod Velitelství speciálních operací amerického letectva v Novém Mexiku. Tento letoun je určen pro speciální jednotky a je schopný tankovat za letu.

Obecně je to taktický turbovrtulový transportní letoun. Super Hercules byl vyvinut americkou společností Lockheed Martin a je to jediný model z rodiny C-130, který je v současnosti ve výrobě. Letadlo je určeno k přepravě personálu, vybavení a lehkých vojenských vozidel.

Lockheed Martin C-130J Super Hercules | Foto: Mateusz Wlodarczyk/NurPhoto | Zdroj: Reuters

Posádka: 3
Kapacita: 92 vojáků, 64 výsadkářů, 6 palet, 74 nosítek s pacienty, 2–3 vozidla HMMWV
Délka: 29,79 m (C-130J), 34.69 m (C-130J-30)
Rozpětí: 40 m
Výška: 11,84 m
Plocha křídel: 162,1 m²
Hmotnost prázdného letounu: 34 270 kg
Užitečné zatížení: 19 050 kg
Maximální vzletová hmotnost: 74 389 kg
Pohonná jednotka: 4 × turbovrtulový motor Rolls-Royce AE 2100D3 s výkonem 3505 kW

Výkony
Maximální rychlost: 671 km/h (0,59 M) ve výšce 6 706 m
Dostup: max. 13 000 m, 8615 m s nákladem 19 050 kg
Dolet: 3332 km při maximálním zatížení

Sikorsky UH-60 Black Hawk

Americký dvoumotorový, čtyřlistý, středně těžký víceúčelový vrtulník vyráběný společností Sikorsky Aircraft. Na výrobě vrtulníku se od roku 2010 do roku 2019 podílel i největší český výrobce letadel Aero Vodochody, který pro vrtulníky Black Hawk vyráběl kabiny.

Tento konkrétní vrtulník patří US Army a ještě v roce 2018 byl používán jako záchranářský vrtulník americké armády.

Vrtulník UH-60M Black Hawk. Ilustrační foto. | Foto: Tyrone Siu | Zdroj: Reuters

Posádka: 2 piloti s 2 dvěma střelci
Užitečná zátěž: 1 200 kg vnitřního nákladu, včetně 11 osob nebo 6 nosítek, nebo 4 100 kg (UH-60L) nákladu venku
Délka: 19,76 m
Délka trupu: 15,27 m
Šířka trupu: 2,36 m
Průměr rotoru: 16,36 m
Výška: 5,13 m
Plocha rotoru: 210 m²
Hmotnost (prázdný): 4819 kg
Maximální vzletová hmotnost: 10 660 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor General Electric T700-GE-701C, 1 410 kW (1 890 hp) každý

Výkony
Rychlostní limit: 357 km/h
Maximální rychlost: 294 km/h
Cestovní rychlost: 280 km/h
Bojový rádius: 592 km
Přeletový dolet: 2220 km s přídavnými nádržemi
Dostup: 5790 m
Stoupavost: 4,5 m/s
Plošné zatížení rotoru: 35,4 kg/m²
Poměr výkon/hmotnost: 158 W/kg

McDonnell Douglas KC-10 Extender

Vojenský letoun určený pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu. Kromě doplňování paliva může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu. Byl vyvinut na základě civilního dopravního letounu McDonnell Douglas DC-10.

Operuje ze základny Mildenhall ve Velké Británii. Patří  USA.

Vojenský letoun určený pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu McDonnell Douglas KC-10 Extender | Foto: Chris Thornbury/U.S. Air Force | Zdroj: Reuters

Posádka: 4 (pilot, druhý pilot, palubní inženýr a operátor tankovacího zařízení)
Kapacita: 75 pasažérů
Užitečný náklad: 160 200 kg paliva
Rozpětí: 54,4 m
Délka: 50 m
Výška: 17,4 m
Hmotnost prázdného letounu: 108 890 kg[2]
Max. vzletová hmotnost: 267 200 kg[1]
Pohonná jednotka: 3× dvouproudový motor General Electric CF6-50C2
Výkon pohonné jednotky: 233,5 kN

Výkony
Maximální rychlost: 996 km/h
Dolet: 7080 km (s nákladem), 18 500 km (prázdný)
Dostup: 12 800 m
Stoupavost: 34,9 m/s

Petr Bušta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme