Let z New Yorku do Londýna trval téměř o dvě hodiny méně. Pomohl vítr
Let z New Yorku do Londýna běžně zabere přibližně sedm hodin, letadlo British Airways ale stejnou trasu urazilo za 5 hodin a 16 minut. Nebývalé rychlosti, která se blížila nadzvukové, pomohla příroda. Letadlo totiž popohnal vítr. Podle pilota a publicisty Ladislava Kellera z Úřadu pro civilní letectví se podaří nabrat podobnou rychlost jen výjimečně.
„Přestože se tryskové proudění v těchto oblastech vyskytuje pravidelně, tak málokdy dosahuje takové rychlosti, jako tomu bylo tentokrát,“ vysvětlil.
Rychlost proudění se totiž obvykle pohybuje kolem 200 kilometrů za hodinu, tentokrát ale byla dvakrát vyšší.
O tom, jak působí vítr na rychlost letu, mluvila ve vysílání Radiožurnálu s pilotem a publicistou Ladislavem Kellerem Helena Šulcová
Posádka navíc měla štěstí, že letěla ve správné letové hladině, kde se toto proudění vyskytovalo. V našich zeměpisných šířkách se obvykle pohybuje od 8 do zhruba 12 kilometrů.
„Pro pilota to znamená, že vůči zemi letí rychleji. Vůči vzduchu má pořád stejnou rychlost.“
Letadlo britských aerolinek letělo rychlostí přibližně 800 kilometrů za hodinu. Vůči zemi se ale pohybovalo rychleji, přičítá se totiž i rychlost proudění vzduchu. Celková rychlost vůči zemi proto přesahovala 1000 kilometrů za hodinu.
„Není to nebezpečné, někdy to ale bývá nepohodlné pro cestující. V tryskovém proudění se totiž poměrně často vyskytuje střední i silná turbulence,“ vysvětlil Ladislav Keller.
Jsou podle něj ale i případy, že se letadlo v prostředí pohybuje bez toho, aby tam turbulence byla. Pilot proto musí rozhodovat, jestli rychlosti proudění využije, nebo vybere jinou letovou hladinu.