Vykupování pozemků ve veřejném zájmu je prý v Česku složitější než v západní Evropě

Ministr dopravy Pavel Dobeš má dnes odpoledne oznámit, jak dopadne dostavba dálnice D11 do Hradce Králové. Nejen místní doufají, že po letech průtahů a odkladů uslyší, že vše je vyřešeno a stát získá potřebné pozemky. Stát se dlouho nemohl dohodnout s farmářkou Ludmilou Havránkovou a její sestrou Jaroslavou Štrosovou, které klíčovou parcelu na začátku chybějícího úseku dálnice vlastní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přechod pro zvěř na dálnici D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové

Přechod pro zvěř na dálnici D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

„Každá země Evropy se snaží svá velká města propojit dálničním spojením a nám právě Hradecko, Hradec sám, chyběl v tomto spojení, a tak vítáme, že konečně tady je naděje dokončení dálnice D11,“ říká odborník na dopravu Petr Moos z ČVUT.

Podle něj je potřeba upravit legislativu tak, aby bylo pro stát snazší vykoupit potřebné pozemky. V západoevropských zemích prý má vláda lepší podmínky a jednání probíhají rychle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborník na dopravu Petr Moos z ČVUT a starosta Náchoda Jan Birke mluví o významu dálnice D11

„Vždycky když jde o majetkové poměry, tak se objevují složitosti, a náš právní systém státu nedává mnoho možností, jak razantně postupovat, i když se jedná o veřejný zájem,“ zdůrazňuje.

Domnívá se proto, že v případě dostavby dálnice D11 neexistovalo žádné jednodušší řešení. Za vším vidí politické hledisko, kdy se chce stát chovat vůči majitelům pozemků ohleduplně.

„Někdy se ale bojím, že ze strany vlastníků dochází k určitému spekulativnímu jednání a bylo by dobré, kdyby právě to spekulativní jednání, které vyhání ceny pozemků nahoru, tak aby zákonná úprava učinila v tomto ohledu určitou regulaci,“ uvažuje Moos.

Přestože by podle něj bylo žádoucí, aby stát nejprve zajistil všechny potřebné pozemky, vzhledem k délce trasy ale do vyjednávání promlouvají obce, vlastníci i ekologové, což situaci komplikuje. Stát podle něj dělá, co může.

Náchod si na obchvat musí počkat

Ministr Dobeš také dnes dopoledne řešil v Náchodě s vedením města i Královéhradeckého kraje otázku silného provozu. Radnice už připravila projekt, který by měl obyvatelům od věčného hluku a zplodin ulevit.

Revoluční změny probíhají už asi měsíc, říká starosta Náchoda Jan Birke: „V tuto chvíli dopravu vyhodnocujeme. Udělali jsme celou řadu dopravních opatření v rámci místních komunikací, některé jednosměrky jsme otáčeli o 180 stupňů a to především za účelem, abychom odlehčili té mezinárodní komunikaci, té páteři, která prochází Náchodem, kde je velká doprava, především v kamionové a osobní dopravě."

Provoz ve městě by měl zlepšit také plánovaný obchvat, podle starosty s ním ale zatím není možné počítat, Náchod totiž nemá ani územní rozhodnutí. Realizace obchvatu je proto podle něj možná nejdříve za 8 až 10 let.

ČTĚTE TAKÉ: Státu stále chybí jeden pozemek k dostavbě dálnice D11

„Proto jsme se rozhodli nečekat na nic – těch 10 let je strašně dlouhá doba – a dopravu začít řešit po vlastní linii, to je ten dopravní systém, a pak samozřejmě součinností se státem, s ministerstvem dopravy,“ vysvětluje starosta.

Ministr měl dnes Birkemu například slíbit, že v roce 2012 proběhnou generální opravy tří významných kruhových objezdů. O rok později by se pak měly řešit úpravy páteřní komunikace.

Průměrně projede denně Náchodem asi 2000 kamionů, pokud tedy bude zprovozněna dálnice D11 do Hradce Králové a pak dále směrem na Královec a dobudována silnice R35, podle starosty to povede ke zlepšení situace.

Petr Pospíšil, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme