Regionální tratě se rušit nebudou, rozprodají se soukromníkům
Ztrátové regionální tratě se zatím rušit nebudou, stát je prodá soukromníkům. V dnešním vydání deníku E15 to slibuje ministr dopravy Pavel Dobeš. S plánem na rušení některých nevýdělečných lokálek přišla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Řada obcí, spolků a firem se ale proti záměru ohradila. Rády by totiž tratě provozovaly samy.
Proti tomuto návrhu je také například předseda Asociace krajů a hejtman Jihomoravského kraje za ČSSD Michal Hašek:
"My preferujeme, aby fungoval národní dopravce, aby investoval do nových vlaků, aby lidé jezdili komfortněji, cítili se bezpečněji, a samozřejmě také, aby nebyly propuštěny desítky tisíc lidí, současných zaměstnanců Českých drah," řekl dnes ve Světě o druhé.
O prodeji regionálních tratí mluvil ve Světě o druhé mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla a ředitel Jindřichohradecké dráhy Jan Šatava
Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally je ale nápad ministra Pavla Dobeše rozprodat regionální tratě dobrý.
"Pozastavení správního řízení poté, co se objevila celá řada uchazečů o dané regionální tratě, samozřejmě vítáme. I naším záměrem není přednostně tratě rušit, a pokud se objeví nějaký seriózní zájemce o jejich provozování a převzetí, to samozřejmě jako železničáři podporujeme," sdělil Rádiu Česko.
Místo rušení by se mělo prodat 10 tratí, celkem by jich podle Hally mohlo být 20 až 25. K prodeji by mohly být nabídnuty tratě Heřmanův Městec-Chrudim, Moravské Budějovice-Jemnice, Oldřichov u Duchova-Duchcov nákladové nádraží nebo Dolní Nouzov-Kopidlno.
Cenu by měl stanovit znalecký posudek. Poté proběhne výběrové řízení a konečný odprodej schválí vláda.
Soukromé vlastnictví drah ale není novinkou. Prvním soukromým provozovatelem veřejné železniční dopravy v Čechách byla společnost Jindřichohradecké místní dráhy. Ta od konce 90. let obstarává osobní a nákladní dopravu na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Podle ředitele Jindřichohradecké dráhy Jana Šatavy pokryjí dotace z kraje asi polovinu nákladů.