Zablokovaná dálnice D1. Někteří řidiči strávili v kolonách noc, situaci komplikují kamiony

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i ve čtvrtek ráno sjízdná jen s velkými problémy. Řidiči stále čekají v dlouhých kolonách ve směru na Prahu i na Brno. Situaci komplikují kamiony stojící v jízdních pruzích, jejichž řidiči si podle silničářů vybírají povinnou přestávku.

Praha/Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidiči by se měli cestě po nejstarší a nevytíženější tuzemské dálnici, která je na několika místech kvůli rekonstrukci v obou směrech zúžena, podle silničářů raději vyhnout.

„Objízdné trasy jsou sjízdné dobře, silnice jsou mokré prosolené, ale místy to klouže. Před 104. kilometrem dálnice D1 stojí. Viditelnost komplikuje mlha,“ popsala z místa před sedmou ranní reportérka Radiožurnálu Isabel Dearditio.

Zelená vlna | Zdroj: Český rozhlas

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, policisté museli několikrát dálnici uzavřít.

A sypače měly problémy ucpanou komunikací projet.

Ještě v noci u Humpolce blokoval provoz kamion s nadměrným nákladem, který nemohl sjet svažitý terén v místě a musel čekat, než se místo prosolí, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Kalamitní stav panoval také na 112. kilometru ve směru do Prahy mezi exitem na Jihlavu a Větrný Jeníkov, ve čtvrtek před šestou ráno ale stojící kamiony odjely a dálnice byla podle silničářů prosolena a zprůjezdněna.

Je problémem zúžení, nebo kamiony?

Modernizace dálnice D1 mezi kilometry 90 a 104 není v tuto chvíli podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla hlavní překážkou. Problémem jsou podle něj především kamiony.

A podobný pohled má i mluvčí pobočky Ředitelství silnic a dálnic ve Velkém Beranově Jana Šebestová. „Největší problém způsobili profesionální řidiči velkých vozů. Nepředvídali. Kdyby byli opravdu profesionálové, jakože mají profesní průkaz, tak by měli předvídat a včas z dálnice sjet,“ uvedla pro Radiožurnál Šebestová.

Zúžení podle Rýdla silničáři nemohou narychlo odstranit. „Technicky to možné je, ale neuděláme to, a to z toho důvodu, že když je tam to dopravní opatření, tedy zúžení, tak to má nějaký důvod. Například tam chybí svodidla,“ uvedl Rýdl.

Vysočinským úsekem se podle něj už v zimě mělo jezdit bez jakéhokoli omezení. „Upozorňovali jsme na to od května, snažili jsme se tomu předejít a napravit ji. Zhotovitel, tedy to konsorcium firem, na naše kroky nereagovalo. Že jim budou vyměřena vysoká penále, může být teď řidičům jedno,“ podotkl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic s tím, že za tuhle situaci někdo ponese zodpovědnost.

Mluvčí Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců (ČESMAMartin Felix Radiožurnálu řekl, že problémem nejsou samotné kamiony.

„Myslím, že tématem nejsou kamiony. Ty na dálnici patří a samozřejmě po ní musí jezdit. Tématem katastrofy, která se každoročně opakuje, jsou silničáři potažmo ŘSD, které není schopné se s touto situací vypořádat,“ řekl.

Pokud má řidič kamionu bezpečnostní přestávku, nemůže se podle Felixe po uvolnění kolony rozjet. „Elektronické záznamové zařízení měsíc dopředu přestupek uchovává a potom může být kdekoliv v Evropě sankcionován,“ dodal pro Radiožurnál odborník.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme