Legenda, která uveze 100 kilo i majitele továrny. Tatrovka z Liberce slaví 10 let od obnovení výroby

Tatra 148 je nejen legendou pro řidiče nákladních automobilů, ale v plastové podobě také pro mnohé vzpomínkou na dětství. Nyní se slaví desáté výročí obnovení výroby této ikonické hračky.

Liberec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tuto tatrovku si s hrdostí v libereckém Novoplastu zkompletoval redaktor Českého rozhlasu Liberec Jaroslav Hoření

Tuto tatrovku si s hrdostí v libereckém Novoplastu zkompletoval redaktor Českého rozhlasu Liberec Jaroslav Hoření | Foto: Jaroslav Hoření | Zdroj: Český rozhlas

Oranžová plastová tatrovka kdysi nemohla chybět u žádného domu ani na žádném pískovišti. V 90. letech jejich výroba skončila a několik generací dětí o tuto ikonickou hračku přišlo a až jako dospělí si ji v pozici rodičů mohli koupit pro děti.

Přehrát

00:00 / 00:00

V libereckém Novoplastu se na výrobu legendárních plastových tatrovek byl podívat a sám si ji vyzkoušet redaktor Jaroslav Hoření

Plastová Tatra 148 se už deset let opět vyrábí. Na tatrovce se podílejí dvě rodinné firmy, Novoplast a Dino Toys.

„Tatru jsme vzkřísili v roce 2014, v libereckém Novoplastu ji vyrábíme od roku 2016. Začali jsme s velkou 72centimetrovou tatrovkou. Původně jsme začínali s klasickou oranžovou variantou, dneska máme mnoho dalších barevných variant,“ přiblížila Kristýna Miškovská, vnučka zakladatele Dina Ladislava Mareše, mimo jiné autora hry Dostihy a sázky.

„Tady na tom stroji děláme kabiny a korby. Granule se roztaví na 200 stupňů, hydraulicky se to vstříkne do formy, která je chlazená vodou, a zhruba po minutě vypadne výlisek,“ ukazuje postup výroby legendární hračky nejen pro děti majitel Novoplastu Jiří Vošoust.

Firma garantuje, že plastová Tatra má nosnost 100 kg. „Zkoušel jsem to, osobně, s naším výrobním ředitelem,“ potvrzuje Vošoust.

„Klekli jsme si do korby a rozjeli jsme se z kopce a zkoušeli jsme, jestli to vydrží,“ usmívá se a hned dodává, že samozřejmě proběhly i speciální odborné zkoušky ve Zkušebním ústavu v Českých Budějovicích.

Tatrovka z Liberce se skládá z 22 dílů, její kompletní výroba trvá prý maximálně 15 minut.

Kromě Tatry 148 by se v Liberci časem mohla vyrábět i modernější varianta auta, ale vstřikovací formy jsou milionové investice. V jednání je i dakarská edice ve spolupráci s Alešem Lopraisem.

Jaroslav Hoření, reČRoL Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme