Kostra neznámého druhu dinosaura poputuje do rukou soukromníka. Protestům vědců navzdory

Dinosaurus z Eiffelovy věže má nového majitele. Několikametrová kostra masožravého ještěra, kterou v posledních dnech mohli obdivovat návštěvníci pařížské dominanty, se nakonec vydražila za v přepočtu 41 milionů korun. A stalo se to, čeho se obávali paleontologové. Vzácná a zatím neprozkoumaná fosilie putuje k soukromníkovi. Není přitom zcela jasné, k jakému druhu vydražená kostra patří.

Paříž Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vystavená kostra dinosaura v prvním patře Eiffelovy věže

Vystavená kostra dinosaura v prvním patře Eiffelovy věže | Foto: Philippe Wojazer | Zdroj: Reuters

Jak se mohli návštěvníci prvního patra Eiffelovy věže přesvědčit na vlastní oči, jde dvounohého masožravce. Jeho kostra, upevněná na kovové konstrukci, měří přes dva a půl metru na výšku a bezmála devět metrů na délku.

Do pohádkových draků se z paměti odrážejí dinosauři, shodují se biolog s teologem

Od doby, kdy tento teropod běhal po zemi, uplynulo zhruba 155 milionů let a podle vědců jde možná o neznámého dinosaura.

Když ho objevili před pěti lety v americkém Wyomingu, domnívali se, že jde o allosaura, ale pak se ukázalo, že lebka, zuby a pánev jsou nápadně odlišné. Je tedy možné, že to je jiný, nový druh, který zatím čeká na své pojmenování.

Proti aukci se postavila skupina paleontologů právě proto, že jde o poměrně unikátní kostru, která je navíc dobře zachovalá a obsahuje zhruba 70 procent všech kostí. Společnost paleontologie obratlovců, která sídlí v Marylandu a sdružuje více než 2000 paleontologů z celého světa, napsala organizátorům aukce, aby ji zrušili.

Obávali se totiž, že kostra skončí v soukromé sbírce, kde k ní nebudou mít vědci přístup. Nemohli by dinosaura pak popsat a pojmenovat. Prezident zmíněné společnosti David Polly redakci Nature řekl, že podobných dražeb přibývá a fosilie, které skončí u soukromníků, pak bývají pro vědu ztraceny.

Mluvčí aukčního domu Aguttes Eric Mickeler serveru Nature řekl, že jde o legální dražbu, ale že také doufá, že fosilie nakonec skončí v muzeu.

Neblahé předpovědi paleontologů se potvrdily. Novým majitelem je soukromník z Francie. Podle síně Aguttes, která aukci zprostředkovala, ale nový majitel slíbil, že vědci budou moci kostru teropoda zkoumat. A uvidí ho i lidé - vystavená totiž bude v některém z muzeí. Majiteli každopádně připadne výsada dinosaura pojmenovat. Část astronomické sumy, za kterou se fosilie prodala, pak půjde na ochranu ohrožených druhů zvířat.

Do podobných aukcí se většinou dostávají zkameněliny objevené na soukromých pozemcích ve Spojených státech, které legální prodej umožňují. V řadě jiných zemí, kde se podobné kostry dinosaurů vyskytují, jako je Argentina, Čína nebo Mongolsko, hrozí za prodej podobných fosilií do zahraničí přísně tresty.

Aukcí, kde se draží vzácné zkameněliny, v poslední době přibývá. V dubnu například aukční dům Druout vydražil kostru allosaura a diplodoka, každou za obdobnou cenu jako v případě pařížského dinosaura.

Matěj Štýs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít