Předci lidí po boku dinosaurů. Vědci našli důkazy, že savci se vyvinuli už před srážkou Země s asteroidem

Předkové lidí mohli obývat naší planetu spolu s dinosaury. Naznačují to závěry studie zveřejněné ve vědeckém časopisu Current Biology. Její autoři tvrdí, že mají důkazy o tom, že některé druhy savců se vyvinuly ještě před srážkou Země s asteroidem, po které na naší planetě vyhynuli dinosauři.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Proč vyhynuli dinosauři?

Nová studie ale naznačuje, že někteří placentálové žili už v době před 66 miliony lety a krátce před osudným nárazem asteroidu | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Práce vedená Emily Carlisleovou z britské Bristolské univerzity zkoumala datování fosilií. Hlavní zaměření studie bylo zjistit nejstarší doklady o některých druzích placentálů, dnes nejpočetnější skupiny živorodých savců, do které patří i primáti, ze kterých se později vyvinuli i lidé.

Přežijí nás poslední dinosauři na Zemi? Ptáci dokázali s lidmi vydržet až do 21. století

Studie si kladla za cíl odhalit, jestli tu daní savci byli už před 66 miliony lety, kdy Zemi zasáhl asteroid a ukončil tak éru dinosaurů. Skutečnost, že někteří savci, plazi a další katastrofu přežili, už je známá dlouho. Nová studie ale přináší právě objevy o placentálech.

Většina dosud známých a zkoumaných fosilií placentálů se datovala do doby po osudné srážce. Nová studie ale naznačuje, že někteří žili už v době před 66 miliony lety a krátce před osudným nárazem asteroidu. Konkrétně šlo o primáty, ale i králíky, zajíce a taky psy a kočky, respektive první předky těchto druhů.

New research suggests that mammals like humans lived at the same time as dinosaurs for a short while before the big asteroid hit the Earth.

Scientists from the Universities of #Bristol and Fribourg looked at lots of old mammal #fossils and studied their #genetic information.

15:09 – 08. 07. 2023

Náraz asteroidu přežili díky schopnostem se přizpůsobit, a dále se vyvíjeli a rozšířili po planetě. Vyhynutí dinosaurů a s ním spojená menší konkurence jejich rozšíření pravděpodobně usnadnily. Zjednodušeně řečeno, velmi staří předkové lidí planetu Zemi sdíleli ještě s dinosaury.

Zkoumání tisíce zkamenělin

Autoři studie vychází ze statistické analýzy fosilií. Srovnávali tisíce různých zkamenělin placentálů, ve kterých dokázali vysledovat určité vzorce toho, jak jednotlivé skupiny vyhynuly, nebo naopak vznikaly. A z toho se podle Carlisleové dá odvodit, jak a kdy se určité druhy vyvinuly.

Lebka tyranosaura rexe se v USA vydražila za šest milionů dolarů. Našli ji na soukromém pozemku

Podle spoluautorky studie Daniele Silvestrové z univerzity ve švýcarském Fribourgu vycházeli vědci také z toho, jak se jednotlivé druhy a skupiny dál vyvíjely a rozšiřovaly do dalších částí planety.

A podle profesora Phila Donoghuea z bristolské univerzity díky tomu vědci dokázali lépe odhadnout, jestli druhy prošly masovým vymíráním druhů po srážce Země s asteroidem, nebo ne.

Jejich závěry budou vědci ještě dále prověřovat. V kritickém hodnocení časopisu Current Biology tato studie v každém případě prošla.

Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít