Host Radiožurnálu13. září  2017 v 10:29  

Máme se bát Big Dat? Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele, říká Jan Janča

Společnosti o vás získávají data neustále. I když o tom nevíte, říká Jan Janča - Foto: Luboš Vedral

Společnosti o vás získávají data neustále. I když o tom nevíte, říká Jan JančaFoto: Luboš Vedral

V podstatě všechny součásti našeho života jsou dnes zdrojem dat. Od platebních karet přes telefonní a elektronickou komunikaci až po údaje o provozu automobilů. A vyhnout se tomu nedá. Pokud nežijete v pralese. „Každá otevřená webová stránka, každý okamžik, kdy se váš mobil připojí k síti, vše vytváří obrovskou datovou stopu,” upozorňuje datový specialista Jan Janča v rozhovoru s Lucií Výbonou.

Žijeme v době neuvěřitelného množství roztříštěných dat. A jak odborníci předpovídají, budoucnost patří tomu, kdo tato data dokáže dát dohromady. Sama o sobě totiž smysl nedávají, ovšem dokážete-li dát více druhů dat dohromady, výsledky můžou být ohromující. 

„Právě v tomto spočívá rozdíl mezi ‚daty’ a ‚informacemi’. Data jsou nuly a jedničky, které nemusí dávat smysl, naopak informace vznikají až tehdy, dáme-li jednotlivá data dohromady,” vysvětluje. 

Velké společnosti data sbírají doslova na každém rohu. A často o tom nemáme ani tušení. „Například ve chvíli, kdy využíváte služby poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět, například jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně.” 

„Například ve chvíli, kdy využíváte služeb poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět: jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně.“
JAN JANČA

Většna společností s těmito daty dnes zatím příliš nepracuje. A je to prý dobře i špatně zároveň, lepší práce s daty totiž může směrovat i ke zlepšování poskytované služby a kvalitnější péči o zákazníka. „Další firmy naopak s daty pracují intenzivně. Zjištují, zda vám mohou dát půjčku, zda nechcete přejít ke konkurenci, zda náhodou nejste milenka pana ředitele a podobně,” říká Janča. 

Všechny, kteří se po jeho slovech bojí o ochranu své osobní údaje, Janča uklidňuje. V květnu 2018 totiž vstoupí v platnost nová evropská směrnice o ochraně osobních údajů, ve které se tento pojem značně rozšíří. 

„Nově půjde i o kombinaci údajů, které na první pohled osobní nejsou, stanou se jimi také informace o IP adrese a telefonu například ve chvíli, kdy jste první, kdo si na e-shopu koupil nějakou unikátní věc,” naznačuje. 

Autor:  Alžběta Švarcová  (als)
Pořad: Host Lucie Výborné  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:05; sobota-neděle 10:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace