Opoziční ČSSD chce snížit daň u benzínu a nafty, ministr financí je proti

Ceny pohonných hmot dál pomalu stoupají a mnohde už se blíží 40 korunám za litr. Do vlády teď míří návrh na snížení spotřební daně z nafty a benzínu, který by peněženkám motoristů alespoň trochu ulevil. Moc šancí, že by ho ministři podpořili, ale nemá. Předloha z dílny ČSSD počítá se snížením daně u nafty o 2,50 koruny na litr a u benzínu o 1,50 koruny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ceny pohonných hmot

Ceny pohonných hmot | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Kamionoví dopravci už dva roky kvůli drahé naftě raději tankují za hranicemi. Pokud by ceny na čerpacích stanicích klesly, mohlo by se to změnit.

„Co je nejsmutnější, že místo aby Česká republika od dopravců vybírala korunu navíc tak, jak byla spotřební daň zvýšena v roce 2010, tak naopak čeští dopravci odvážejí celých 10 korun do státních rozpočtů okolních zemí,“ podotýká generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

Přehrát

00:00 / 00:00

Snížení daně u nafty obhajoval ve vysílání Radiožurnálu generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar

Návrh poslanců ČSSD předpokládá, že po snížení spotřební daně by vzrostla poptávka o čtvrtinu a státní pokladna by si polepšila až o pět miliard korun.

Vláda ale tvrdí, že by to bylo přesně naopak a stát by o peníze přišel. Návrh ČSSD označuje ministr finančí Miroslav Kalousek (TOP 09) za populismus.

„Pro veřejné rozpočty by znamenal obrovskou ztrátu, větší než 10 miliard, a nevěřím, že by přinesl do cenového vývoje benzínu a nafty nějakou významnou změnu. Možná by došlo ke krátkodobému zlevnění, nicméně cena na světových trzích je daleko víc ovlivňována na Středním a Blízkém východě,“ zdůraznil Kalousek v Ranním interview Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Návrh na snížení daně u pohonných hmot odmítl v Ranním interview Radiožurnálu ministr financí Miroslav Kalousek

Podle odborníků je pravda někde uprostřed. Analytik PETROL magazínu Michal Roškanin si myslí, že nemá cenu snižovat spotřební daň u benzín. Stát by na tom podle něj prodělal.

„U benzínu jsem hodně skeptický. Tam by k nárůstu - sice malému - došlo, ale propad ve výběru spotřební daně by byl mnohem výraznější než u nafty,“ říká Michal Roškanin.

Snížit spotřební daň u dieselu se podle něj ale státu vyplatí.

„U nafty by to bylo reálnější. I když podle mého názoru ta částka, o kterou by se měla snížit spotřební daň, je trošku přestřelená. Domnívám se, že by to šlo o korunu a půl, o dvě koruny snížit spotřební daň a úspěch by byl možná i vyšší. Více by se vybralo na spotřební dani než při současném návrhu, který je 2,5 koruny,“ vysvětluje Roškanin.

Kvůli drahým pohonným hmotám přišli o peníze lidé z obsluhy čerpacích stanic

Číst článek

Důležité je totiž srovnat ceny na čerpacích stanicích s okolními státy, které mají naftu většinou levnější.

Přehrát

00:00 / 00:00

Návrh na snížení spotřební daně pohonných hmot analyzoval redaktor ČRo Tomáš Medek

„Z hlediska nafty patříme k dražším zemím. Při srovnání se 27 zeměmi v rámci EU jsme přibližně na 18. místě. Pokud bychom opravdu snížili spotřební daň minimálně o korunu, tak bychom se vyrovnali zemím jako je například Rakousko. Tím pádem by kamionová doprava v České republice pouze neprojížděla, ale i zde tankovala,“ dodává komoditní analytik makléřské společnosti Colosseum Petr Čermák.

Podle něj se ale ceny pohonných hmot ve střední Evropě mohou brzy vyrovnat i kvůli tomu, že okolní země ve snaze naplnit státní rozpočet začnou zvyšovat spotřební daně.

Tomáš Medek, Martin Hromádka, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme