Stížností na online tržiště přibývá. Někteří prodejci se neoprávněně snaží krátit záruční lhůty

Při nákupech na internetu by měli být lidé obezřetní, nově totiž mohou nakupovat přes online tržiště, tedy velké firmy, jako Allegro nebo Kaufland, které zprostředkovávají zboží od zahraničních prodejců. Jejich zákazníci to ale často netuší. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu v posledních dvou měsících roste počet stížností na takové nákupy, někteří zahraniční prodejci se dokonce snaží krátit záruční lhůtu na zboží. Na to ale nemají právo.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Internetový obchod Allegro

Internetový obchod Allegro | Zdroj: Fotobanka Smartmockups.com

„Cena byla výhodnější o necelé čtyři stovky,“ říká pro Radiožurnál Gabriela Kubánková. V létě ji k nákupu na novém online tržišti nalákala nižší cena tlakoměru pro maminku. Stál více než dva tisíce korun. Jenže s nákupem rozhodně spokojená nebyla.

Přehrát

00:00 / 00:00

V posledních týdne přibývá stížností na tak zvaná online tržiště. Téma pro Barboru Kladivovou

„Přišel mi od nich e-mail, který mi potvrdil platbu, ale přišel mi v polštině. Což bylo zvláštní, ale moc jsem tomu nedávala žádný důraz. Tlakoměr dorazil. Přišel bez dodacího listu, se zvláštní účtenkou, která se mi moc nelíbila. A přišel bez návodu k použití, což si myslím, že je k tlakoměru dost potřeba,“ popisuje.

Kubánková se tak chtěla obrátit na prodejce, aby jí doplnil chybějící návod. Jenže komunikovat s ním příliš nešlo. „Pátrala jsem po e-mailové adrese. Nakonec jsem ji našla a napsala jim. Ani mi neodpověděli. A zjistila jsem, že mám jenom měsíc záruku,“ doplňuje.

Že si vybrala zboží od polského prodejce, vůbec nevěděla. Podle společnosti Allegro, která prodává zboží od obchodníků z celého světa, došlo k chybě, kterou chce urychleně napravit.

„Návod v češtině dopošleme a prodejce budeme instruovat, aby ke všem produktům, jejichž použití není samozřejmé, přidávali návody k použití v českém jazyce. To samé platí i o zavádějící informaci o délce záruční lhůty, ta je dvouletá. Na tom se nic nemění,“ potvrzuje mluvčí společnosti Jakub Charvát.

Dva roky záruky

A právě takových zákazníků, kteří nejsou spokojeni s nákupy na online tržištích – tedy prostřednictvím firmy, která sdružuje na jednom místě a pod jedním názvem nejrůznější obchodníky – v posledních dvou měsících výrazně přibývá.

30 tisíc balíčků v depu. Majitel haly na Liberecku je odmítá vydat Zásilkovně kvůli sporu o smlouvu

Číst článek

„Lidé na jednu stranu oceňují nižší ceny, které online tržiště často nabízí, ale ve chvíli, kdy nastane nějaký problém, tak jsou hodně překvapení, že musí třeba i velké zboží vracet do zahraničí na vlastní náklady. Jsou překvapení, že komunikace probíhá v jiném jazyce, než je čeština,“ vysvětluje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Lidé by měli být při nákupech pozorní a soustředit se na informace o konkrétních prodejcích, které by měli najít vždy u zboží. Případy s krácením záruční doby od zahraničních prodejců nejsou také žádnou výjimkou. „Někteří obchodníci zkouší nabízet výrazně kratší záruční dobu, než jsou ze zákona povinné dva roky,“ podotýká Prouza.

Na to ale nemají právo. České spotřebitele totiž chrání zákon. „Pokud podnikatel zboží inzeruje na českém tržišti, respektive tržišti zaměřeném na český trh, bude se právní vztah mezi spotřebitelem a prodávajícím řídit českým právem. Spotřebitel tak bude moci využít všech svých práv s ohledem na odpovědnost prodejce za vady a s uplatněním těchto práv v reklamačním procesu,“ vysvětluje právní poradce spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.

Češi kvůli inflaci nakupují méně na internetu, čekají na větší slevové akce. Vánoce to mohou změnit

Číst článek

Navíc zboží, i když je zahraniční a putuje na český trh, musí splňovat všechny bezpečnostní normy. A to jak tuzemské, tak případně ty Evropské unie.

Pokud ale problémy nastanou, můžou se spotřebitelé obrátit na Českou obchodní inspekci, v případě prodejců z Unie na Evropské spotřebitelské centrum. Pokud ale nakupovali u prodejců z tzv. třetích zemí, bude komunikace komplikovanější.

„Pokud půjde o tržiště se sídlem mimo EU a obchodníka třeba z Asie, bude pravděpodobně nutné kontaktovat orgán v zemi sídla prodávajícího, což vymáhání nároků podstatně komplikuje,“ varuje Šůra.

Organizace dTest tak doporučuje nákupy z třetích zemí pečlivě zvažovat. A raději vsadit na lepší ochranu spotřebitele než nejnižší cenu.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme